Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Feedback i idrætsundervisningen – gør brug af eleverne
Når vi er samlet tre klasser til idrætsundervisning i én stor hal, er det nærmest en umulig opgave at nå at give alle elever feedback. Brugen af feedback-grupper har vist sig at have en positiv effekt på vores undervisning.
Foto: www.pixabay.com
Over de sidste fire uger har vores 9. årgang arbejdet med et forløb i indholdsområdet ’Kropsbasis’, som vi kalder for ’acro-gym’. Eleverne skal i mindre grupper (ml. 4-5 personer) sammensætte en lille serie, hvor øvelser indenfor akrobatik og gymnastik skal kobles sammen. Opgaven går i sin ”enkelthed” ud på at lave en overgang mellem de enkeltstående øvelser. Dvs. hvordan kommer eleven fra en håndstand med rulle over og er klar til at stå nederst i en akrobatisk opstilling. Gruppen vælger selv, hvilken musik de vil lave deres serie til.
Processen frem mod det færdige produkt er krævende. Vi har, som lærere, sat fokus på det æstetiske - så derfor er feedback en vigtig brik i denne proces.
Elevernes feedback
Eleverne er sammensat med en anden gruppe med henblik på at give feedback. De skal filme processen, og med hjælp fra et feedback-ark skal de hjælpe, guide og sparre med hinanden. Som lærere er vi hele tiden med på sidelinjen for at støtte og bakke op.
Det kræver træning – masser af træning både at kunne give og modtage feedback på den måde, men jo oftere vi gør brug af det, jo større effekt har selve feedback-processen og forhåbentlig også det færdige resultat.
Optagelserne bliver desuden gemt til en evt. idrætsprøve til sommer.
Hvordan giver I andre feedback i idrætsundervisningen?