Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Feedback i idrætsundervisningen – gør brug af eleverne

Når vi er samlet tre klasser til idrætsundervisning i én stor hal, er det nærmest en umulig opgave at nå at give alle elever feedback. Brugen af feedback-grupper har vist sig at have en positiv effekt på vores undervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: www.pixabay.com

Over de sidste fire uger har vores 9. årgang arbejdet med et forløb i indholdsområdet ’Kropsbasis’, som vi kalder for ’acro-gym’. Eleverne skal i mindre grupper (ml. 4-5 personer) sammensætte en lille serie, hvor øvelser indenfor akrobatik og gymnastik skal kobles sammen. Opgaven går i sin ”enkelthed” ud på at lave en overgang mellem de enkeltstående øvelser. Dvs. hvordan kommer eleven fra en håndstand med rulle over og er klar til at stå nederst i en akrobatisk opstilling. Gruppen vælger selv, hvilken musik de vil lave deres serie til.

Processen frem mod det færdige produkt er krævende. Vi har, som lærere, sat fokus på det æstetiske - så derfor er feedback en vigtig brik i denne proces.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Elevernes feedback

Eleverne er sammensat med en anden gruppe med henblik på at give feedback. De skal filme processen, og med hjælp fra et feedback-ark skal de hjælpe, guide og sparre med hinanden. Som lærere er vi hele tiden med på sidelinjen for at støtte og bakke op.

Det kræver træning – masser af træning både at kunne give og modtage feedback på den måde, men jo oftere vi gør brug af det, jo større effekt har selve feedback-processen og forhåbentlig også det færdige resultat.

Optagelserne bliver desuden gemt til en evt. idrætsprøve til sommer.

Hvordan giver I andre feedback i idrætsundervisningen?