Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Gode tips til virtuel trækning i idrætsfaget
I dag har vores to 9. klasser trukket indholdsområder til en evt. idrætsprøve til sommer. Ved hjælp af god struktur lykkedes det uden problemer at få hele seancen fuldført online. Her er et par gode idéer fra oplevelsen i dag.
Foto: Privat/Trine Hemmer-Hansen
Heldigvis havde vi nået at tale med vores elever om ønsker til idrætsgrupper inden nødundervisningen bragte os langt fra hinanden rent fysisk. Så i dag var 10 idrætsgrupper fordelt på to klasser, klar til den første virtuelle trækning i mit 16-årige lange lærerliv.
Rent praktisk havde vi sendt tidsplan og link til vores elever dagen før, og her på selve dagen ’dumpede’ grupperne på skift ind i den virtuelle verden med intervaller af 5 minutter. Herinde i cyberspace (via GoogleMeet) mødte de skolens leder og deres to idrætslærere. Eleverne havde på forhånd aftalt, hvem der skulle vælge fra hvilke puljer, så på den måde gik lodtrækningen hurtigt. Jeg vippede min computerskærm ned, så sedlerne på bordet kunne ses, og på den måde kunne de kommunikere, hvorvidt de vil have 1., 2. eller 3. seddel. Jeg stod altså for selve lodtrækningen, og min teammakker skrev det ned, som eleverne trak.
Oplevelsen var god i dag. Vi havde en enkelt gruppe, hvor to ud af fire elever ikke kom på til tiden, men så ’trak’ de andre fra gruppen bare.
Hvad kan der ske efter lodtrækningen?
”Men hvad kan vi så lave nu, når vi ikke kan mødes rigtigt”, sagde en elev til mig på et GoogleMeet mødet i sidste uge, da jeg fortalte om lodtrækningen.
Her er hvad jeg forslog dem:
- Opret et dokument på google drev til hele gruppen, hvor I starter med at brainstorme over jeres trukne indholdsområder – hvor er jeres kompetencer i gruppen?
- Tænk over et tema, som skal være den røde tråd i jeres praksis. Vi opgiver tre i klassen (idræt og køn, idræt og samarbejde og idræt og kultur), men I må jo gerne finde på et selv.
- Hvilken idrætsfaglig viden har vi været omkring under de forskellige indholdsområder – husk at tekstopgivelserne på de 15-20 sider skal gives til eleverne, inden de trækker (eller sendes online)
- Er der tid/overskud kan der jo påbegyndes koreografi til f.eks. dans/udtryk.
Fortsætter nødundervisningen efter påsken kan der laves virtuel vejledning med hver gruppe, men det må tiden vise, om vi får brug for.
EMU har også beskrevet nogle gode idéer – se link her:
https://emu.dk/grundskole/gode-rad-til-undervisning-hjemmefra-i-forbindelse-med-covid-19/prover/vejledning-til-0?fbclid=IwAR3T5dE5cuFcrVjfJP4_HR_edGiaL867fVIrreFBKCvaGIaF8uijR7G5J-A