Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Leder til censor: ’Hvordan kan mine medarbejdere blive endnu bedre?’
Fire dage som beskikket censor i idræt er igen veloverstået. Under den ene frokost kom skolens pædagogiskeleder hen til vores bord med en kop kaffe og satte sig ned. Han var interesseret i at høre, hvordan hans medarbejdere kunne blive endnu skarpere på faget idræt.
Foto: Max Pixel/google.com
Der er som oftest en god stemning på lærerværelserne rundt om på skolerne i prøveperioden. Skolens størrelse fortæller også noget om aktivitetsniveauet ind og ud af lærerværelset. Folk er venlige, hilser og spørger til hvordan prøverne er gået.
Min sidste frokost skilte sig dog en smule ud fra de andre klassiske censorfrokoster, da én af lederne fra skolen spørgelystent henvendte sig til mig.
Han var nysgerrig på, hvordan hans ansatte kunne blive endnu skarpere til at undervise i faget idræt. Det blev til en længere snak lige fra kvaliteten i idrætsundervisningen, om brugen af modeller i den praktiske undervisning ned til det mere lavpraktiske om ekstra haltid og manglende lærertid til vejledning af eleverne.
Udvikling af personalet
Jeg kunne godt lide det engagement som lederen udviste. Han var oprigtig nysgerrig på, at hans ansatte bliver endnu bedre klædt på til prøven i idræt.
Samtidig handlede vinklen fra lederen ikke om dagens prøver, karaktererne eller elevernes oplevelse med prøve, som det så ofte gør, når ledelsen dukker op på dagen.
Til gengæld var der fremsyn at spore, og det kan jeg kun bifalde. En leder, der tænker frem mod næste prøve, er opkvalificerende i forhold til personalet. Det er et signal udadtil og indadtil, om at man vil blive bedre på elevernes vegne. Men ligeledes peger det hen mod en ledelse, der kærer sig om udvikling hos personalet, hvilket gerne skulle resultere i øget faglig kvalitet.