Anders Thorsen

Blog

Kære kollega. Husk den kritiske tænkning. Også i en coronakrise

En kerneværdi for lærere og for folkeskolen er kritisk tænkning. Det er ikke mindre vigtigt at huske på under en krisekrise.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

https://www.youtube.com/watch?v=DlralkINEWw Du kender det allerede: Klippet af Mette Frederiksen, der svarer Henrik Qvortrup hårdt igen på et spørgsmål før en partilederdebat. Måske er du endda en af dem, der delte klippet på sociale medier med rosende kommentarer til statsministeren og skosende kommentarer til Qvortrup. For de delinger så jeg virkelig mange af. Også fra gode lærerkollegaer, familie og tidligere elever. For nu fik den næsvise journalist som fortjent for det, han havde tilladt sig at gøre; nemlig at stille et kritisk spørgsmål.

Jeg undrede jeg mig over at se en del lærere på Team Mette i det, der lignede en kamp på sociale medier mellem Team Qvortrup og Team Mette. Det fik mig til at tænke. Har vi lærere under coronakrisen glemt vores egen kritiske tænkning og evne til at stille spørgsmål til autoriteter? Og er vores forståelse for vigtigheden af en fri presse for vores demokrati under pres?

Mange synes nok, at Henrik Qvortrup er en stor idiot. Det er man i sin fulde ret til, men lad os lige se på det spørgsmål, han stiller: ”Nu siger du, at du ikke tror på italienske tilstande. Og i det lys og i bagklogsskabens lys, var det så at stramme den, da du fremmanede de billeder af lastbiler, der kørte med lig i Bergamo? Var det unødig opskræmning af danskerne?”

Anders Thorsen

Jeg er uddannet lærer fra Læreruddannelsen i Aarhus i 2012 med linjefagene dansk, samfundsfag og geografi. Jeg arbejder i udskolingen på Bagsværd Kostskole og Gymnasium, og derudover blander jeg mig ofte i debatten om skole og uddannelse i Danmark. Min debatbaggrund er fra Politikens Debattør- og kritikerskole i 2013 og CEVEA's Lærer og meningsdanner i 2016. Twitter og Instagram: @AndersRegnar

Kritisk tænkning er en lærers kerneværdi

Det er et fuldstændigt legitimt og ukontroversielt spørgsmål. Det kontroversielle er statsministerens efterfølgende reaktion, hvor hun gik efter manden i stedet for bolden i et vellykket forsøg på at score billige journalistbashingpoint hos vælgerne.

Hov, kender vi ikke det der med at gå efter kritiske journalister med legitime spørgsmål fra en anden statsleder? Nok er Trumps udfald mod den frie presse er selvfølgelig meget, meget, meget værre, men princippet er det samme: Gå efter den i forvejen upopulære presse. Det vil vælgerbasen være vilde med.

Som lærer må man naturligvis poste hvad som helst på sine sociale medier. Jeg skulle være den sidste til at sige noget som helst andet! Alligevel vil jeg minde om, at en kerneværdi i skolen er den kritiske tænkning og evnen til at stille spørgsmål ved autoriteter. Tænk bare på de dele af folkeskolens formålsparagraf, som handler om stillingtagen og demokrati.

Den krittiske stillingtagen og spørgsmålene ved autoriteter er så indgroet i mit lærer-DNA. Jeg er opdraget med det i min egen skoletid og i særdeleshed i min studietid. Derfor har jeg svært ved at forstå, hvorfor mange lærere så let glemmer den kritiske sans, så snart statsministeren begynder på sin journalistbashing. 

Kritisk sans skal plejes og vedligeholdes

Jeg må også se indad. Jeg underviser nemlig i samfundsfag, så da jeg så tidligere elever rose statsministerens udfald mod Qvortrup, føltes det som en faglig mavepuster. Jeg ved, hvor vigtig en fri presse er for vores demokrati, for jeg underviser i det. Alligevel faldt særligt én af mine tidligere elever igennem, da hun helt ukritisk postede sin store ros til statsministeren for at gå efter manden i stedet for bolden.

Tidligere i dette indlæg spurgte jeg retorisk, om vi har mistet evnen til kritisk tænkning under coronakrisen. Så galt er det nok ikke. Men den evne skal plejes og vedligeholdes. Desuden er den evne bestemt ikke mindre vigtig end før krisen. Så til mine lærerkollegaer på Team Mette og mine tidligere elever, må jeg bare sige:

Husk den kritiske tænkning. Også i en coronakrise!