Ann-Berit

Blog

Hvad du ønsker, skal du få....

Juleønsker til min arbejdsplads

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis jeg skulle lave en ønskeseddel med de største ønsker for min arbejdsplads, så ville den (lige nu) se sådan ud - i vilkårlig rækkefølge:

1) Mere tid til forberedelse (- et ønske til mig selv:-)

Ann-Berit

Jeg er dansklærer og PLC-medarbejder på Mølleskolen i Ry. I mit lærerliv er børnene i centrum. Min undervisningstid er ikke min egen. Det er børnene. Jeg har særligt fokus på børnefællesskaber. Det er vigtigt for mig, at børnene er trygge i deres fællesskab. Så bliver de nemlig i stand til at deltage i undervisningen og få optimalt udbytte. Jeg elsker mit arbejde og tænker på det uafbrudt - også når jeg har fri, og jeg gør det med glæde og stolthed.

2) Mindre fokus på pensumundervisning

3) Skole for børnene skyld - ikke primært for de ansatte. (-for mange hensyn til medarbejderne, som kommer før de pædagogiske hensyn)

4) Ledelse, der interesserer sig for vores hverdag. 

5) Ledelse, som tør stille tydelige og stærke krav til medarbejderne (så vi kan få en bedre skole)

6) Større lokaler (et personligt ønske for mig selv og mine 29 elever)

7) Mere tid til fordybelse og didaktiske diskussioner med mine kollegaer

8) Større overbærenhed med elever, som "fylder uhensigtsmæssigt". Mindre skæld-ud (læs: ingen) - større nysgerrighed på motivet bag adfærden.

9) Fælles børnesyn for alle ansatte!! (Den er svær)

...

Jeg har sikkert flere, men dette er de vigtigste. Bemærk, at ingen af ovenstående ønsker handler om børnenes adfærd. Det handler om de voksnes. Det er et meget bevidst valg fra min side. Børn skal ikke tilpasse sig vores måde at gøre tingene på (hvis du spørger mig). Vi skal tilpasse os børnegruppernes omskiftelige karakter. Vi skal give børnene deltagelsesmuligheder - og hver gang, vi stiller en opgave, som nogle børn ikke magter, så har vi reelt frataget dem muligheden for at lære noget.

...

Bliver det for firkantet?