Sarah Urgaardsarahurgaard@live.dk

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

På museum hjemme fra sofaen - en virtuel tur

Der er en måde, at få en smule kultur og læring ind, selvom vi sidder der hjemme, og alle offentlige institutioner og større forsamlingssteder er lukket.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var meningen at min datter og jeg skulle have været på Louisiana her i weekenden, men det udskyder vi så til en anden gang, på grund af Corona Virussen. Ingen dommedags tanker, for selvfølgelig bliver der en anden gang.

Imellem tiden sad jeg med hele verden mellem mine hænder, og så faldt jeg over et Facebook opslag fra min kollega Anders. Han delte et link, med en liste at virtuelle turer på forskellige museer rundt omkring i den store verden.

Tag for eksempel en virtuel tur på Guggenheim i New York eller gå gennem Musée d’Orsay i Paris.

Det kan da noget sjovt.

Du kan for eksempel give dine elever en lille billedkunst opgave.

Giv dem virtuelle flybilletter og en rygsæk på ryggen, og send dem ud i den virtuelle verden.

Sæt dem til at "besøge" alle 12 berømte Muséer på denne liste, og bede dem skrive en lille rejse-dagbog, med fokus på arkitektoniske detaljer, kendte værker og en geografisk beskrivelse af, hvor i verden det ligger.

De kan selv vælge rækkefølgen og den kunne have stilladsering med noget i denne stil:

  •  I dag har jeg været i (land/by) :
  • Der har jeg besøgt (museum):
  • Det der er særligt og unikt ved den bygning er (5 arkitektoniske kendetegn):
  • Indenfor, kunne jeg se (nævn 3 værker + kunstnerene) 
  • Det ene af de 3 værker er særligt interessant, fordi (beskriv et af værkerne. Brug hjemmesiden, Google mm til at finde flere info)

De skal selvfølgelig også indsætte billeder, både af selve museet og nogle af de værker, der hænger eller er der inde. 

Endnu federe kunne det være, hvis de kunne bruge 3D paint, og fotomanipulere sig selv ind foran musset. Mine drenge i 3.klasse har arbejdet med programmet i billedkunst, så det kan lade sig gøre.

Nå, det var bare et lille billedkunst-pip, her fra en hjemsendt billedkunstlærer.  

Powered by Labrador CMS