Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Hjemmeundervisning til 8. og 9.

COVID-19 har sendt os hjem. Her er et par ideer til 8. og 9.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

8. årgang har i år haft jødedom, kristendom og islam. Efter planen skulle vi i gang med buddhisme i næste uge. Nu er de næste to uger aflyst, så jeg har hevet noget andet op af hatten. Eleverne får en opgave, de kan arbejde med hjemme alene eller i virtuelle grupper.

Opgaven

I skal lave et produkt på skoletube - programmet easel.ly eller padlet. 

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

I skal lave troens træ.

Stammen er alle de ting, jødedom, kristendom og islam har til fælles.

Grenene er det, der er specielt for hver religion.

I skal tænke: stamfædre, profeter, hellige skrifter og steder, ritualer osv

Produktet bliver vurderet på, hvilke elementer, I har vurderet, der skal være med. 

Formålet

Opgaven tjener to ting. Dels får de repeteret de tre religioner, dels får de arbejdet med at lave et produkt. Eleverne skal aflevere på skoletube, og så kan jeg sidde og give respons hjemmefra.

9. årgang

På 9. årgang er der to gode muligheder. Den ene er at køre repetition op til prøven. Her kan man bruge portalerne til at få repeteret de grundlæggende religioner – ex ved at bruge smarts religionsmodel.

Den anden er at bede dem lave produkter til de forløb, vi allerede har været igennem. De skal forestille sig, at de har trukket et emne, vi har haft – ex ”lidelsen og livet,” og de har en af de problemstillinger, vi har arbejdet med samt tre af kilderne.

De skal herefter lave et elektronisk produkt, der ville kunne bruges i prøvesammenhæng. Bliver vi så trukket ud, har de noget at skele til.

Portaler

Alle portaler er desuden frit tilgængelige i denne tid. Der er masser af muligheder for at hjemmestudere.

Pas godt på jer selv og hinanden derude.