Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvor meget skal elever egentlig lave under skolelukninger?

Over hele landet forbereder lærere sig til de kommende to uger skolelukninger. Det lader bestemt ikke til, at vores elever kommer til at kede sig. Man kan det tage overhånd med digitale forløb?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke så underligt, at skolelukninger, forberedelse til samme og lærernes kreativiet med hensyn til undervisning hjemmefra har fyldt en del i bloggene de sidste par dage.

På min arbejdsplads blev vi dog hurtigt klar over, at ganske vist skulle vi sørge for, at undervisningen for de kommende uger var fyldestgørende, men det var næppe tænkeligt, at vores elever lige frem ville lave mere på skolefronten hjemmefra, end vi var vant til at se på skolen. Nogle af os måtte derfor lige trække i bremsen i forhold til, hvor meget indhold, der blev lagt ud til vores elever.

Nogle fag har det nemmere end andre.

For dansk- og kulturfagslærere har er der heldigvis rigeligt at tage af på de digitale undervisningsprotaler, e- bøger på mitcfu, her vil jeg gerne takke for mine kollegers tålmodighed med min manglende tålmodighed, eller digitale retstavningsprøver m.m. 

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Jeg er også med på, at det kræver sin lærer at skabe overblik både for sig selv og ikke mindst eleverne. Det forekommer mig dog, at jeg kan fornemme en tendens til, at nogle lærere af frygt for, at eleverne ikke har nok at lave, overfodrer de unge mennesker med arbejde ud fra en tanke om, at de i hvert fald ikke skal kede sig, og det skal de heller ikke. Men i følge de forskrifter fra KL, som vi har fået kendskab til, så skal indholdet af undervisningen de kommende to uger svare til faget "tyngde" i en normal uge, og her bliver jeg måske en smule overrasket ,hvor meget nogle åbenbart når i den daglige undervisning. 

Så min pointe er, at når der lægges en opgave ud, så bør man måske i nogle sammenhænge overveje, hvor mange moduler, man ville have afsat til netop denne opgave, og dermed påregne samme arbejdstid for eleverne hjemmefra. Sådan må det nødvendigvis hænge sammen. Jeg er også selv forvirret, og måske viser det sig, at jeg har lagt for lidt om til mine egne elever. Jeg vil se første uge an. Hvad gør I derude?

Det er svært med en passende hilsen, men god arbejdsløst alligevel.