Blog

Praksisnær vidensdeling.

Gennem observation og diskussion af hinandens undervisning, kan lærere effektivt dele ideer og viden i direkte relation til praksis.

Publiceret Senest opdateret

Jacob Bahn

Tilføj beskrivelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med den japanske tradition for lektionsstudier bruges åbne lektioner ofte som kanal til vidensdeling.

Til en åben letion præsenterer en lærer ideer og 'resultater', der er udviklede i et lektionsstudie, for en række observatører. Efterfølgende diskuterer læreren undervisnigen og de bagvedliggende ideer med observatørerne. Det giver de pågældende lærere og observatører lejlighed til at diskutere i forhold til et stykke konkret undervisning, som man har en fælles oplevelse med og af.

Observatørerne består typisk af lærere, læreruddannere, lærerstuderende, skoleledere, embedsfolk og andre interessenter. Åbne lektioner bruges både internt og eksternt og antallet af observatører kan variere fra nogle få til mange tusinde.

En almindelig måde at organisere åbne lektioner på er i forbindelse med en studiekonference, der typisk foregår på en skole. Ofte indledes dagen med en officiel præsentattion af skolens overordnede strategier og målsætninger, hvorefter der sideløbende er åbne lektioner inden for de forskellige fag. Der er ofte to runder med åbne lektioner og efterfølgende diskussion. Ved ankomst til studiekonferencen får man udleveret materiale, der bla. beskriver de bagvedliggende ideer og mål for hver af de åbne lektioner.

I forbindelse med vores forskningsprojekt afholder vi i november en åben lektion, hvor en af Japans dygtigste og mest berømte matematiklærere vil undervise en dansk 4. klasse. Du kan læse mere om arrangementet her: http://www.ind.ku.dk/lektionsstudier/