Astra-bloggen
Blog
Bæredygtig fremtid
Nu igen. Hvornår går det over? Endnu et spark over skinnebenet om vores overforbrug af Jordens ressourcer og global opvarmning. Hvad er status, og hvordan omsætter vi det til opbyggelig vedkommende undervisning?
’Yes. We can do it!’ kunne have været slutreplik på COP21 - Klimatopmødet i Paris i december 2015. Det samme kan siges om FNs generalforsamlingsbeslutning i september, hvor 193 medlemslande officielt skrev under på 17 nye verdensmål for en global bæredygtig omstilling. Verdensmålene, der skal være opfyldt i 2030, skal sikre udryddelse af fattigdom, øget global lighed og en mere bæredygtig verden. Verdensmålene gælder for alle – alle lande og alle mennesker, der bor på Jorden. Der ér politisk vilje til forandring, om end vejen synes uoverskuelig bumlet og ujævn.
Skal verdensmålene og en global klimaaftale blive til virkelighed, er det afgørende, at vi alle – også vores elever – forstår og besidder kompetencer, så vi kan handle i overensstemmelse med bæredygtighedsprincipper i vores hverdag. Derfor er undervisning i bæredygtighed vigtig.
Bæredygtig fremtid er vores bud på et supplerende læremiddel til natur/teknologi og dansk i 4. - 6. klasse om bæredygtighed og klimaproblematikker i den 3. verden. Indhold er relateret til elevernes egen verden, og FNs 17 Verdensmål vedtaget i 2015, er et centralt omdrejningspunkt.
Læremidlet er struktureret i fire undertemaer med tv-klipsamlinger, korte elevtekster og nærværende og praktiskorienterede opgaver. I lærervejledningen er alle overskrifter klikbare og fører til visning af korte tv-klip på DR Skole. Ved første visning skal Uni-login benyttes.
Eleverne skal gøre en forskel
Arbejdsforslagene lægger op til, at eleverne skal udvikle handlekompetence gennem faglig viden og indsigt. Der er ikke løftede pegefingre, men eleverne skal opleve, at de kan være med til at gøre en forskel, og at deres handlinger har betydning. Eleverne skal være rollemodeller og agere klima- og bæredygtighedsambassadører, der passer på vores Jord og bruger ressourcer med omtanke.
Sådan er temaet bygget op
Bæredygtig fremtid er struktureret i undertemaerne Bæredygtighed, Fremtidens klima, Børneliv og Gør en forskel. Til hvert af undertemaerne er der tv-klipsamlinger, korte elevtekster og praktiskorienterede opgaver. Opgaverne lægger op til at arbejde fagligt og tværfagligt med problematikker fra den 3. verden. Vælg selv om du vil benytte hele materialet eller plukke efter behov i ’Bæredygtig fremtid’.
Gratis klassesæt - du betaler kun forsendelse
Bæredygtig fremtid er udarbejdet i samarbejde mellem DR Skole og Astra og er støttet af Danidas oplysningsbevilling. Du kan bestille gratis klassesæt af elevhæfter i papirudgave mod betaling af forsendelse. Bestil på astra.dk/bæredygtigfremtid hvor lærervejledning og elevopgaver samtidig kan downloades. Se også dr.dk/skole/bæredygtig.
Bog, tv, film og web
På klimaambassadørhjemmesiden astra.dk/klimaambassadør finder du opdaterede oversigter over læremidler til undervisning i klima-, u-lands- og bæredygtighedsproblematikker.Oversigterne indeholder link til læremidler, film- og tv-udsendelser til din undervisning i klima-, u-lands- og bæredygtighedsproblematikker til hjemlån eller streaming via mitCFU.dk. Når du søger, skal du logge dig ind med dit Uni-login. Så kan du med det samme se, hvilke materialer du kan låne eller streame på eget lokale CFU.
Earth Overshoot Day 2016
Den 8. august var det Earth Overshoot Day 2016. Den dato, hvor verdens befolkning har opbrugt de ressourcer på landjorden, i havene og atmosfæren, som er til rådighed for os i løbet af hele 2016. En dato som år for år falder tidligere og tidligere. Vi mennesker kræver simpelthen mere, end Jorden kan levere. Bedre argument for at uddanne vores børn til at blive klima- og bæredygtighedsambassadører findes næppe.
God fornøjelse med undervisningen!
Maiken Rahbek Thyssen, Astra og Ole Haubo Christensen VIA CFU og Astra