Astra-bloggen
Blog
Engineering - motivation og samarbejde for både elever og lærere
Det kan ikke være gået mange naturfagslæreres næser forbi: ‘Engineering’, forstået som ingeniørernes arbejdsmetode, banker på og tilbyder sig til naturfagsundervisningen.
‘Engineering’ er en anvendelsesorienteret og problemløsende undervisningsform, som tager udgangspunkt i at løse et konkret problem eller behov. I engineeringundervisning arbejder eleverne med praktiske løsninger på problemstillinger samtidig med, at de udvikler naturvidenskabelige og teknologiske kompetencer. Den nye undervisningsform er en oplagt anledning til, at naturfagslærere udvikler undervisning sammen. Se en kort introduktion til engineering her.
Fire kommuner har uddannet lærere - flere på vej
I fire kommuner er der gang i kompetenceudvikling af lærere til at arbejde med engineering i undervisningen. Det sker i et samarbejde mellem VIA, Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus og Astra i projektet "Engineering i skolen".
Kommunerne har deltaget i kompetenceudviklingsforløbet på forskellige måder, fordi det er grundlæggende i projektet, at der skal være et samspil med den eksisterende naturfagsindsats i kommunerne. Således er kompetenceudviklingsforløbet i Lyngby-Taarbæk fx et led i kommunens arbejde med at implementere deres STEAM-strategi (altså deres politisk vedtagne strategi for Science, Teknologi, Engineering, Art og Matematik), mens uddannelsen i Vejle er tænkt strategisk sammen med en stor satsning på uddannelse af naturfagsvejledere på alle kommunens skoler og desuden en FabLab@school-indsats inden for naturfagene. I Holstebro er indsatsen en videreførsel af kommunens langsigtede arbejde med QUEST, og i Horsens er rammen både et QUEST-netværk og en kommunal STEAM-strategi.
Engineering i skolen går altså godt hånd i hånd med forskelligartede kommunale indsatser - og en god håndfuld kommuner står allerede på spring for at deltage i kommende kompetenceudviklingsaktiviteter. Engineering i skolen søger nemlig om at videreføre og -udvikle indsatsen i de kommende år ved nogle af de fonde, der har meldt ud, at de gerne støtter naturfagsområdet i Danmark.
Engineering i undervisningen er tilgængelig for alle
I forbindelse med projektet “Engineering i skolen” er der udviklet en række ressourcer, fx undervisningsforløb, en engineering-didaktik og motiverende events som fx Engineering Day, som er gratis at inddrage i naturfagsundervisningen. Det kan være den enkelte lærer eller teamet omkring fx en årgang, der vælger at forsøge sig med undervisningsforløbet “Lodrette Haver” eller måske naturfagsteamet i kommunen, der sammen beslutter at prøve kræfter med nogle af forløbene i Naturvidenskabsfestivalen i uge 39 eller Naturfagsmaraton, hvor engineering er blevet en dimension. Engineering kan således både appellere til den enkelte lærer, teamet omkring en klasse eller en årgang og til en mere koordineret indsats, hvor kommunens naturfagskoordinator eller en anden ressourceperson koordinerer indsatsen og sikrer synergier på tværs af kommunens institutioner.
Gratis temadage om engineering i undervisningen
Har du fået lyst til at vide mere om engineering i undervisningen? Så deltag i en gratis temadag i din region (se nedenfor) eller tag fat i kommunens naturfagskoordinator.
- 5/11 2018: Sjælland
- 7/11 2018: Nordjylland
- 8/11 2018: Midtjylland
- 14/11 2018: Syddanmark
- 15/11 2018: Hovedstaden
Links
Engineering i skolen - projektsiden
Tema om 'engineering i skolen' på astra.dk
Link til Lyngby-Taarbæks STEAM-strategi