Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Den Nationale test strider imod alt godt i Folkeskolen
Vi bliver bedt om at planlægge og udvikle undervisning, som har fokus på samarbejde, innovation og kreativitet, men samtidig skal vi undervise med henblik på, at eleverne skal klare sig godt i test, altså teaching to the test. Det er to forskellige børnesyn der dominerer henholdsvis den ene og den anden form for undervisning. Billedkunst er heldgivis stadig et helligt fag, som i kraft af, at det ikke får særlig meget opmærksomhed, stadig rummer en vis grad af frihed.
Jeg forstår godt, hvis vi har hele generationer der vokser op og ser tilbage på en skolegang, som var på den tunge side af hård og kedelig.
Vi lærere kan være nok så stærke og fanden i voldske, at vi vælger at have fokus på, at det enkelte barn skal udvikle sig selv personligt og fagligt, uden at det nødvendigvis skinner igennem i den Nationale test, men i sidste ende, så står lærerene til regnskab for, om eleverne udvikler deres faglighed på de punkter, som testen fremhæver. Helt ærligt, hvorfor er det så vigtigt at vide, hvad ordet ”inkommensurabel” betyder? Og er det ikke vigtigere, at vi lærer børnene, hvordan man opsøger den viden man ikke har, fremfor at skulle kunne noget uden ad? Eller hvad med talemåden: ”Det regner (med) skomagerdrenge”. Er det noget, vi alle render rundt og siger til dagligt, siden en elev i 4. klasse skal kunne svare på det? (Se svaret nederst i indlægget, hvis du er nysgerrig.)
Det er så underligt, at man har valgt at den Nationale test skal have så vigtig en rolle, når den slet ikke understøttes af folkeskolens 3 første paragraffer, som jeg troede, stadig var det vigtigste grundlag for Folkeskolen:
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. (i)
De ord jeg har fremhævet, er dem, som jeg mener, at Nationale test IKKE tester og måler på. Og det er da lige præcis de kvaliteter, som samlet set, skaber spændende og rummelige individer, som kan bidrage til et positivt fællesskab og samfund. Heldigvis er billedkunst ikke et fag, som man har fundet vigtig nok til, at det skal med i Nationael test, så der kan vi stadig arbejde med alle de fremhævet ord, for i dansk, har vi travlt med teaching to the test.
Og til de nysgerrige af os: ’Inkommensurabel’ betyder usammenlignelig eller uforenelig (ii) Og det SKAL man da vide, når man går i 4. klasse. Jøsses altså.
Talemådens betydning: ”Det regner (med) skomagerdrenge” betyder at det er øsregnvejr/regner rigtig meget!
(i) https://uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/om-folkeskolen-og-folkeskolens-formaal/folkeskolens-formaal
(ii) https://www.bt.dk/danmark/gak-gak-i-dansk-test-kan-du-forklare-dette-ord