Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Rumskabende linjer, geometriske former og stærke farver
Luksus for en billedkunstlærer er et interessefagshold fyldt med elever, som har valgt det kreative og vil det kreative! Så kan man løfte barren lidt højere. Det har jeg gjort med inspiration i Annette Gerlifs værker.
Mødet med Annette Gerlif
Mens jeg arbejdede på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum, mødte jeg Annette Gerlif og hendes kunstnerkollegaer i kunstgruppen 5STK. Jeg har med jævne mellemrum kredset om hendes værker med geometriske former, fantastiske farver og en helt særlig og lidt skæv rumfølelse. Dels, når jeg fulgte hendes virke på Instagram og dels, når jeg mødte hende og hendes værker på udstillinger og kunstmesser, og hver gang tænkte jeg, at det kunne være både spændende og sjovt at unidersøge hendes billeunivers sammen med mine elever. I denne omgang af faget "Interessefag", hvor elever fra 3.-6. klassetrin vælger ud fra netop interesse, blev tanken til virkelighed.
Gerlif beskiver selv sit billedunivers som "en sammenblanding af rumskabende linjer, geometriske former, stærke farver samt organiske elementer. Det organiske afbildedes gerne i transparente afskygninger, der giver billedet en sårbarbed og en drømmeagtig karakter. Hun arbejder med perspektiv, bevægelse og dynamik som en påmindelse om, at mennesket og verden er i konstant bevægelse."
Du kan læse mere om Annette Gerlif på hendes hjemmeside: Annette Gerlif
Geometri og farveteori
De geometriske former, brugen af linjer, perspektiv og forsvindningspunkt sætter også matematikfagets færdigheder i spil. Pludselig skal begreber som parallelle linjer og vinkler i anvendelse. Personligt har det altid været netop den del af matematikken, jeg foretrækker, men for mange elever er det en svær disciplin.
Hvis man nærstuderer Gerlifs brug af farver, ser man, at hun blander talrige nuancer og variationer. Hun lader de skarpe geometriske former og flader, hvor intet spor af penslen og kunstneren kan ses, stå op i mod dousede og teksturerede baggrunde. Det er derfor en rigtig god øvelse for eleverne at følge i Gerlifs fodsspor og eksperimentere med farveblandinger og forskellige måder at påføre farven. Jeg har i arbejdet med eleverne valgt både at arbejde med dækfarve og akvarel for at give eleverne mulighed for at undersøge begge medier. Jeg har ligeledes valgt at starte med tydelige blyantsstreger for at skabe et solidt fundament for eleverne i arbejdet med de svære geometriske former.
Jeg har ligeledes valgt, at eleverne arbejder i to formater: Dækfarve på et meget lille lærred, som måler 10 x 10cm, og akvarel på kraftigt papir i A3 størrelse. Eleverne startede med det lille format og arbejdede derefter med det store format, så erfaringerne fra det første mindre arbejde kunne overføres til arbejdet med det store billede.
Der er nu fire lektioner tilbage til at blive færdig med billederne, før sommerferien melder sig.