Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

At rejse er at (op)leve

Formår lærere at skille arbejde og fritid fra hinanden? Hvornår tikker tilstedeværelsen, når man træder ind på skolens matrikel eller når ens arbejde træder ind i ens tanker? Er vi lærere fra 8 til 16 eller 24/7?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har lige været velsignet og fået lov til at trække stikket fra arbejde og den danske folkeskole i 12 dage. Kontoen er fyldt med oplevelser. Dette indlæg er skrevet i et fly, 4360 kilometer fra Helsinki – et sted over Rusland. En anderledes ferie, som vil blive omsat til naturfagsundervisning og et fælles fagligt fokusområde.

Tænk om ”nogen” ville poste penge i at folkeskolelærere kom på studieture!

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Tænk om inspirationen til naturfagsundervisningen kom fra egne oplevelser!

Hvilken nerve undervisningen kunne blive båret af. Ikke af portaler med korte tekster, ensformigt layout og til tider ligegyldigheder.

En del af emnerne i naturfag ligger ikke just i zonen for nærmeste udvikling for de senmoderne unge. Måske fordi disse emner kun opleves gennem tekster …

I en eventyr verden rejser læreren ud SAMMEN med sine elever. Oplevelserne bliver taget med hjem og sammen bliver vi klogere på oplevelser og ser på de problemstillingerne – der kan vokse ud af oplevelserne.

Undervisningstanker

I en tid, hvor der er en del snak om at skille arbejde og fritid fra hinanden, må vi lige tjekke, hvordan det står til i vores stand. Jeg kender mange lærere, som kan skille det en del fra hinanden. Vi kommer ikke på skolen, tjekker ikke mails eller intra i ferien. MEN vores sans for gode undervisningsemner kan ikke sættes på standby i ferien. De gode undervisningsemner kender ikke til tilstedeværelsestid!

Den inspiration til naturfagene og undervisningen jeg er kommet hjem med er enestående. Smitter denne inspiration af på eleverne? JA -det er jeg ikke et sekund i tvivl om.

Så er der pengestærke læsere (fonde eller lign.) er jeg med på forskning, følgeforskning, empiriske projekter eller andet, hvor vi tester om naturfagsundervisningen bliver bedre, hvis naturfagslærerne kommer afsted på studieture. De lærere som skal afsted skal nok være 24/7 lærerne…

PS: Når jeg har undervisningsforløb og/eller ideer til det nye fælles faglige fokus område skriver jeg om det.