Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Byt globalt med lokalt

FN’s verdensmål, plastik i verdenshavene, global opvarmning – store problemstillinger, både for elever og lærere. Måske er tiden moden til et skifte i den problemstillingsorienterede undervisning. Hvad nu hvis fokus kommer på vores lokalområder?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ Victor Silva 

De sidste 3 år har jeg som lærer og censor set et utal af problemstillinger, som omhandler verdensproblemer. For nogle elever er denne udfordring en lækkerbisken, men for andre til at knække halsen på. Der, hvor jeg oplever succes for alle elever, er til projektopgaven eller eksamen, når de arbejder med lokale problemstillinger.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

De fællesfaglige fokusområder er brede, så eleverne har mange valgmuligheder. Fint for de dygtige, men de knap så velorienteret i naturfag har brug for en indsnævring af emnerne.

Fra globalt til lokalt

Det, som kan ske med elevernes arbejde, når de arbejder lokalt i stedet for globalt, er, at deres arbejde indeholder et nærvær til opgaven. Nogle elever arbejder jo med problemstillinger og løsninger, som kan blive ført ud i livet, netop fordi de er lokale.

Ideer til elevråd og ungeråd

Lad konkurrenceelementet være en del af problemstillingerne. Til projektopgaven, årsopgaver eller i den daglige undervisning (når der arbejdes med problemstillinger og løsninger),så lad de bedste ideer komme op i elevrådet. Hvis jeres by har et ungeråd, så lad ideer komme med der.

Eleverne skal vide, at de små tiltag nytter noget. Man behøver ikke at stoppe plastik i verdenshavene, men at få en skolekantine til at holde op med at bruge plastikservice, det er stor lille sejr i kampen om plastik.

Udnyt alt den lokale viden hos naturfagslærerne

På skoler i hele Danmark er der en ressource gemt i naturfagslærerenes viden om deres lokalområde. Denne viden skal på banen igen, og med en løsning af fællesmål er det atter muligt. Ville det ikke være en fornøjelse at elever, der går i skole på Møn har viden om Møns klint, elever fra storbyer har viden om dyrelivet i byen eller elever i Silkeborg har viden om ferskvandssøer.

Tænk om vi kunne komme tilbage til en undervisning, ikke kun styret af nationale mål, men en værdi af det lokale.

Jeg håber af hele mit hjerte, at den kommission, der pt. skriver på de nye læseplaner til naturfagene, husker værdien i det lokale.