Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Byt globalt med lokalt
FN’s verdensmål, plastik i verdenshavene, global opvarmning – store problemstillinger, både for elever og lærere. Måske er tiden moden til et skifte i den problemstillingsorienterede undervisning. Hvad nu hvis fokus kommer på vores lokalområder?
Flickr/ Victor Silva
De sidste 3 år har jeg som lærer og censor set et utal af problemstillinger, som omhandler verdensproblemer. For nogle elever er denne udfordring en lækkerbisken, men for andre til at knække halsen på. Der, hvor jeg oplever succes for alle elever, er til projektopgaven eller eksamen, når de arbejder med lokale problemstillinger.
De fællesfaglige fokusområder er brede, så eleverne har mange valgmuligheder. Fint for de dygtige, men de knap så velorienteret i naturfag har brug for en indsnævring af emnerne.
Fra globalt til lokalt
Det, som kan ske med elevernes arbejde, når de arbejder lokalt i stedet for globalt, er, at deres arbejde indeholder et nærvær til opgaven. Nogle elever arbejder jo med problemstillinger og løsninger, som kan blive ført ud i livet, netop fordi de er lokale.
Ideer til elevråd og ungeråd
Lad konkurrenceelementet være en del af problemstillingerne. Til projektopgaven, årsopgaver eller i den daglige undervisning (når der arbejdes med problemstillinger og løsninger),så lad de bedste ideer komme op i elevrådet. Hvis jeres by har et ungeråd, så lad ideer komme med der.
Eleverne skal vide, at de små tiltag nytter noget. Man behøver ikke at stoppe plastik i verdenshavene, men at få en skolekantine til at holde op med at bruge plastikservice, det er stor lille sejr i kampen om plastik.
Udnyt alt den lokale viden hos naturfagslærerne
På skoler i hele Danmark er der en ressource gemt i naturfagslærerenes viden om deres lokalområde. Denne viden skal på banen igen, og med en løsning af fællesmål er det atter muligt. Ville det ikke være en fornøjelse at elever, der går i skole på Møn har viden om Møns klint, elever fra storbyer har viden om dyrelivet i byen eller elever i Silkeborg har viden om ferskvandssøer.
Tænk om vi kunne komme tilbage til en undervisning, ikke kun styret af nationale mål, men en værdi af det lokale.
Jeg håber af hele mit hjerte, at den kommission, der pt. skriver på de nye læseplaner til naturfagene, husker værdien i det lokale.