Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Corona, metaltræthed og hjemmeundervisning
Op- og nedture, Google Meet, hjemmebrygget kaffe, savn, bekymringer, frustrationer, elever der overrasker positivt, hjemmekontor i stuen, undervisning af egne børn, mangel på socialkontakt, arbejdsdag der flyder ud arbejdsaftner, elever på alle medier … Tanker og refleksioner står i kø for at komme ud.
Faglærer i hjemmeskolen
Tak til DR for at sende ”vilde vidunderlige Danmark” hver søndag. Dette program har været en fast ankerplads for min undervisning i biologi, de sidste 3 uger. Eleverne ser dokumentaren, så læser de den opgave jeg har lavet til hvert program. Herefter er der undervisning om emnet i Googl Meet og lektiehjælp til opgaven. De aflever, og jeg retter. Pt. har jeg rettet 1350 svar om, hvad de har lært, 3780 faglige svar, 1800 ord i 3-kolonne notater og 450 klassifikationer. Der mangler stadig to programmer!!!
God undervisning? Tja – eleverne får lært noget om naturen i Danmark. Måske ikke i en kompetencevent undervisning, men jeg holder fast i, at det er almen dannende at vide noget om vores natur.
Årsopgave
Vi afholder årsopgaver på 7. og 8.årgang hvert år. At omforme en årsopgave med fokus på undersøgelseskompetencen til en opgave, som eleverne kan arbejde med hjemme, har krævet en del. Men vi er snart i mål og glæder os til at præsenter opgaven for eleverne på 8. årgang. Emnet er landbrug og omdrejningspunktet bliver Book Creator på skoletube.
Klasselærer refleksioner og tanker
Jeg er klasselærer i en 8. klasse med 18 elever. De er multikulturelle og kommer fra vidt forskellige kår. De møder ind hver morgen kl. 8.15 i Google Meet. Her bliver dagens program gennemgået, vi snakker om løst og fast samt kigger eleverne i øjnene. Inden nogen tænker hold op de har styr på hjemmeundervisningen – så skal det lige nævnes, at vi endnu ikke har været fuldtallig kl 8.15 :0(
Vi bruger ubeskrivelig tid på at tjekke op på eleverne. Hvorfor melder de ikke ind 8.15, hvorfor komme de ikke til virtuel undervisning, hvorfor får de ikke afleveret deres opgaver, forældrekontakt og telefonopringninger. Tænker at dette er en præmis i disse tider for de fleste lærere.
Den positive overraskelse har også meldt sig på banen. Elever som i daglige skolegang ikke tager ansvar har vist helt nye sider i denne tid. Jeg ved godt, at eleverne ikke skal erklæres uddannelsesparate igen før næste skoleår, men her har vi elever, som i den grad har rykket sig i den rigtige retning. De tager ansvar for deres egen læring i hjemmeskolen.
Metaltræthed
Nogle dage er ideerne til ny undervisning soleklare, andre dage er der langt til opfindsomhed. Nogle dage er kaffekoppen halv fyldt, andre dage er den halv tom.
Ved ikke hvilken del af mit lærerDNA, som har den længste frekvens – hjælpsomheden eller relations arbejdet. Hjælpsomheden er hårdt prøvet i denne tid. Eleverne skriver på alle tider af døgnet, og jeg svare næste altid. (Ja, det kan jeg jo bare lade være med, men DNA-strenge er ikke sådan at ændre). I forhold til relationerne, så er det snart tid til en genmanipulation. For de fleste lærere er relationer og fællesskab en indgroet del, og nu sidder vi bare hjemme på 8. uge.
Summa summarum vi er ikke syge på matriklen, vi har begge vores job i folkeskolen, vores eleverne skal nok komme igennem denne tid. Så det handler om at hælde nok kaffe i koppen, så den forbliver fyldt.
Vi vil SÅ gerne tilbage – men hvornår er det forsvarligt? Man kan også spørge, hvornår er det uforsvarligt at lade os blive hjemme?
#detskalnokblivegodtigen