Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Fra kald til affald

I de 10 år, jeg har været folkeskolelærer, har hverdagen budt på adskillige udfordringer. Ikke nogen, der var større end, at vi sammen, kollegaer og ledelse, kunne komme igennem dem. Efter lockouten i 2013 var det trægt at komme i gang, men det lykkedes. Men hvad med denne gang? Hvor tager dette forsømte forår os hen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

Flickr/ Joan Valencia

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

 

Formidlingsoverflod

Den store formidlingsoverflod i aviser, tv og sociale medier er strejke, lockout, betalte frokostpauser, integrationspakke mm. Hvis man som jeg er en sensitiv type, kan man få ondt i maven over den konstante konfrontation over det forår vi, som offentlige ansatte, står i.

 

Eleverne

En af mine kollegaer fortalte om en dreng i 6.klasse, som nervøst havde spurgt hende til, om der blev lockout igen. Han kunne tydeligt huske, da han gik i 1.klasse og ikke måtte komme i skole, men det måtte parallelklassen, for deres lærer var tjenestemand. Han synes det var snyd, at han ikke måtte komme i skole. Dette er blot en enkelt historie. Tænk om vi kunne samle elevernes oplevelse af lockout og spillet optil…

Jeg er helt klar over, at de kampe, der bliver taget i disse uger er nødvendige. Men tænk på de konsekvenser det har for elever. Alle de tanker, spørgsmål, bekymringer – det skal man i min optik ikke have som barn/elev. Og slet ikke i Danmark!!!

 

9.klasserne

For naturfagslærerene er den 3. april dagen, hvor eleverne må trække deres eksamensemne. Og nej, de kan ikke opnå de samme resultater, hvis læreren strejker eller er lockoutet. Det er så skandaløst, at vi endnu engang er endt her. Jeg er faktisk tom for ord, men ikke tom for tanker…

 

Invitation til Sofie Løhde

Jeg læste i avisen at Løhde udtalte til lønmodtagerne: ,,I vil kun tage – ikke give”. Efter at have læst dette vil jeg gerne invitere Sofie Løhde til en uformel snak om, hvad en folkeskolelærer fylder sin dag med. Jeg er pt. taget ud af noget af min undervisning, da min krop og hjerne sagde fra. I disse dage føler jeg ikke længere, at mit job er et kald, men føler mig mere som affald…