Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Fra organiseret kaos til elever i flow

Fra undervisning med en høj grad af stilladsering til eksperimenter, undersøgelser og materialer i hver en afkrog af lokalet. Fra en naturfagslærer, der ofte har det store overblik, til elever, der er spændte og har gnist i øjet. Mine damer og herre VELKOMMEN til Naturfagsmaraton på 6.årgang 2018.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

Naturfagsmaraton

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

I disse uger er mere end 25.000 af landets 5. og 6. klasses elever i gang med den landsdækkende konkurrence Naturfagsmaraton. En konkurrence, hvor eleverne arbejder hjemme på skolerne om at løse forskellige opgaver. I løbet af foråret mødes eleverne rundt om i kommunerne og dyster mod hinanden.

Dagens pressemeddelelse fra naturvidenskabernes hus om Naturfagsmaraton:

http://www.nvhus.dk/nyheder/naturfagsmaraton-over-26000-elever-dyster-om-de-bedste-opfindelse/

 

Virkelighedsnære opgaver

Til hver opgave er en lille historie, som fortæller den kontekst, opgaven skal forstås i. I år handler det bl.a. om at pumpe vand op, bygge såmaskiner, sorteringsmaskiner, kastemaskiner og et isoleret hus. Det lyder umiddelbart som en overkommelig opgave, men der er alle mulige krav til opgaverne, så ...

 

6.a

Opgaverne skal læses, videoer skal ses, mindmap skal tegnes, grupper skal dannes. Så skal opgaverne lige læses igen og fattes - i min klasse med hjælp fra læreren. Så er vi klar til kaos, flow, ideer, åbne døre, faglokaler, materialer, elektronik – men mest af alt 25 elever, som er fyldt med gåpåmod og gnist i øjnene.

 

Lærerens (manglende) faglighed

Jeg har IKKE forstand på elektronik og pumper. Har spillet med helt åbne kort om dette. Gruppen som bl.a. skal sortere dåser i opgaven ”Genbrugspatruljen” – de havde bare en kommenter: ”Det er helt ok Mette, men kan du skaffe os Lego Mindstorm”. De fik to kasser, og jeg overværede de næste 5 timer, hvordan gruppen opstillede hypoteser, byggede, så klip på YouTube, afprøvede maskinen, byggede om og til sidst kaldte på mig. Der stod gruppen med en lille kørende sorteringsmaskine – jeg var lige ved at græde af glæde.

 

Fra hands-on til læsefag ???

Står tilbage med spørgsmålet – hvorfor er jeg ikke dygtig nok til at organisere min undervisning på denne måde året rundt? Hvorfor læser vi SÅ meget, og dyrker undersøgelserne så lidt… Er det mon fordi, jeg kender de fælles forenklede mål i naturfag for 9.klasse?

PS: En lille opfølgning på sidste uges blog om projektopgaven. Har i går – sammen med min dygtige makker- godkendt 28 naturfaglige problemformuleringer ud af 37 til 9.klassesprojektopgave.

Der er SÅ meget håb for dette land – vores elever er dygtige, motiveret og kan se en mening med NATURVIDENSKABEN

Tjek problemformuleringerne her i kommentarfeltet

https://www.folkeskolen.dk/624028/virkelighedsnaer-projektopgave