Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Hjælp mine elever har tabt deres hukommelsesknager

Første time efter nytår. 7.årgang skal lige repetere, hvad de har lært i 1. og 2. semester i naturfag. Klasselokalet blev tavst og blikkene tomme. Alle hukommelsesknager var faldet på gulvet. Hvem har et problem eleverne eller naturfagslæreren?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg havde aftalt med min makker, at jeg ville bruge den første naturfagstime på at repetere med vores 7. årgang. Han ville begynde med 3. semester, hvilket jeg så vil begynde på i næste time.

Men jeg blev klogere…

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

En hurtig lille øvelse

En klassifikation på tavlen til 1.semester og til 2.semester på den anden tavle. Og det klassiske lærerspørgsmål – hvem kan huske, hvad vi har lært? Jeg blev blæst omkuld af larmende stilhed. Panikken bredte sig hurtigt, ikke hos eleverne – men hos mig. Det kan bare ikke passe, at 100 elever ikke kan huske noget af det faglige stof.

Lidt hjælp og tungerne kom på gled

Jeg hjalp til, og så kom vi sammen i gang. Eleverne fik åbnet deres mindmap, noter, tekster og instruktive tekster til undersøgelserne. Klassifikationerne blev udfyldt med overskrifter. Gruppevis gik de i gang med hver enkel overskrift. De søgte viden i undervisningsforløbene, og et vidst flow gik igennem rummet.

Jeg kunne se på dem, at dette arbejde var en meningsfuld opgave. Efter en time var de jo hverken helt eller halvt færdig. Så i næste time, hvor jeg skulle begynde 3.semester, fortsætter vi med 1. og 2. semester.

Grupperne løser opgaven i drev eller mindmeister. På forskelligvis, men fælles for dem er, at deres viden bliver en smule mere konsolideret.

Hukommelsesknagerne bliver hængt op igen

Problemet med at eleverne ikke kan huske, hvad de har lært, er vel et fælles problem. Det er både elevernes og lærerens. Men det er vores opgave at tilrettelægge undervisning, så de nedfaldne hukommelsesknager kan blive hængt op igen.

Nu bruger vi hele næste uge på at konsolidere vores viden fra 1. og 2.semester. Der er jo ikke meget ved at lære, hvis det kun hænger fast i øjeblikket.

Det er vel næsten en form for slow living i undervisningen. Vi har ikke tid, men har vi tid til at lade være?

Hvordan sikre du dig, at dine elever kan huske, hvad de har lært?