Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Hjælp mine elever har tabt deres hukommelsesknager
Første time efter nytår. 7.årgang skal lige repetere, hvad de har lært i 1. og 2. semester i naturfag. Klasselokalet blev tavst og blikkene tomme. Alle hukommelsesknager var faldet på gulvet. Hvem har et problem eleverne eller naturfagslæreren?
Jeg havde aftalt med min makker, at jeg ville bruge den første naturfagstime på at repetere med vores 7. årgang. Han ville begynde med 3. semester, hvilket jeg så vil begynde på i næste time.
Men jeg blev klogere…
En hurtig lille øvelse
En klassifikation på tavlen til 1.semester og til 2.semester på den anden tavle. Og det klassiske lærerspørgsmål – hvem kan huske, hvad vi har lært? Jeg blev blæst omkuld af larmende stilhed. Panikken bredte sig hurtigt, ikke hos eleverne – men hos mig. Det kan bare ikke passe, at 100 elever ikke kan huske noget af det faglige stof.
Lidt hjælp og tungerne kom på gled
Jeg hjalp til, og så kom vi sammen i gang. Eleverne fik åbnet deres mindmap, noter, tekster og instruktive tekster til undersøgelserne. Klassifikationerne blev udfyldt med overskrifter. Gruppevis gik de i gang med hver enkel overskrift. De søgte viden i undervisningsforløbene, og et vidst flow gik igennem rummet.
Jeg kunne se på dem, at dette arbejde var en meningsfuld opgave. Efter en time var de jo hverken helt eller halvt færdig. Så i næste time, hvor jeg skulle begynde 3.semester, fortsætter vi med 1. og 2. semester.
Grupperne løser opgaven i drev eller mindmeister. På forskelligvis, men fælles for dem er, at deres viden bliver en smule mere konsolideret.
Hukommelsesknagerne bliver hængt op igen
Problemet med at eleverne ikke kan huske, hvad de har lært, er vel et fælles problem. Det er både elevernes og lærerens. Men det er vores opgave at tilrettelægge undervisning, så de nedfaldne hukommelsesknager kan blive hængt op igen.
Nu bruger vi hele næste uge på at konsolidere vores viden fra 1. og 2.semester. Der er jo ikke meget ved at lære, hvis det kun hænger fast i øjeblikket.
Det er vel næsten en form for slow living i undervisningen. Vi har ikke tid, men har vi tid til at lade være?
Hvordan sikre du dig, at dine elever kan huske, hvad de har lært?