Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Hvad har evolutionsteori med OK18 at gøre?

I de sidste uger har vi set alle de klassiske begreber fra evolutionsteorien i fri dressur. Denne gang udspiller dramaet sig hverken bland savannens dyr eller den engelske overklasse, men mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Den egentlige evolution skal dog findes hos landets lærer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ Esther Dyson

Naturlig selektion

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Der er ingen tvivl om, at lærere har en speciel fænotype. Vi har en fysisk opbygning, som gør os robuste. Et udseende der gør, at landets elever tør åbne deres hjerter og betro os – ALT. Kan der sættes pris på denne egenskab – en fænotype, som eleverne har brug for?

Tilpasning

De sidste måneder har vi set dette begreb i fuld flor. Lærerne har dagligt vist, hvordan de kan ændre deres adfærdsmønstre i forhold til deres miljø. De har dagligt tilpasset sig til sociale medier fyldt med løgne om deres løn og arbejdsforhold. De har igennem en 4-årig periode tilpasset sig et liv uden en arbejdstidsaftale og frokostpauser fyldt med arbejde. Ingen tvivl om, at de danske lærer har en tilpasningsevne, som vil kunne få Darwin til at vende sig i sin grav. En evne i denne særklasse er ikke set før – hos noget pattedyr.

Mutation

Denne ændring i cellens arvemateriale kan skyldes stråling, virus, kemikalier eller fejl under celledelingen. Et begreb som de fleste næppe vil sige har været i spil under OK18, men her er jeg ikke enig. Er sikker på, at mine celler har muteret de sidste uger – nok pga. af en virus. En ubehagelig overgrebsvirus. Mutationer kan   både kan være en fordel og en ulempe. Har endnu ikke fundet ud af, om denne overgrebsvirus er en fordel eller ulempe for mig?

Variation  

Gennem OK18 har variationen i denne gruppe af individer også været synlig. Nogle har haft søvnløse nætter, andre sover uden problemer. Nogle blander sig højlydt i debatten på sociale medier, læserbreve og demonstrationer, andre forholder sig i ro.  I en gruppe af individer på cirka 75.000 er det en evolutionsmæssig fordel med variation. Gruppedynamikken har brug for variation. I den kommende tid skal variationen bruges til at anskue – forliget – med forskellige tilgangsvinkler. Her bliver evolutionen virkelig sat på prøve …

Survival of the fittest

I 1864 formulerede Herbert Spencer sloganet “survival of the fittest” til at beskrive Darwins udviklingslære. Dette slogan skal vi lærer tage til os i den kommende tid – vi må blive de ”fittest”. Vi må tilpasse os – på den ene eller anden måde – med det forlig, som er indgået for os.

Evolution

Udvikling- en langsom og gradvis ændring af ting eller tilstande. Her må jeg jo nok korrigere for den evolution folkeskolen står overfor i dette årti med mangel på arbejdstidsaftaler, inklusion, målstyring og mangel på uddannet arbejdskraft. Der er IKKE noget i denne evolution, som er en langsom eller gradvis ændring.

I Danmark har vi haft skolepligt siden 1814 – tænk hvor evolutionen har taget os hen de sidste 4 år…