Folkeskolens naturfagsrådgiver

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Hvor ligger fokus i din naturfagsundervisning?

Sproget og teksterne i naturfag er for adskillige elever dræbende. Hvordan tager vi denne udfordring op som naturfagslærer?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra dags dato er jeg blogger i det faglige netværk i naturfag. Mit navn er Mette Mellerup og jeg arbejder på Sølystskolen i Silkeborg. Hele min verden drejer sig om naturfag – undervisning, oplæg, udvikling og naturfagsstrategi.

Mit hjertebarn er sproget i naturfag. Jeg er langt fra den dygtigste fagfaglige naturfagslærer, men på folkeskoleniveau kan man jo læse sig til viden om corioliskraften, den intertropiske konvergenszone eller globale vindsystemer (fagbegreber fra dagens undervisning). De signifikante naturfagslærer er dem, som kan formidle, så eleverne kan forstå, hvad der egentlig sker i naturfag.  

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Ionvandring – et gammelt klassisk Ny Prisme forsøg i fysik/kemi. Rent trylle hopla for de fleste elever. Hvorfor? Fordi eleverne ikke ved, hvad det før-faglige ord vandring betyder. Læreren bør begynde undervisningen med splitte overskriften og fortæller, at vandring betyder ”at bevæge sig fra A til B”. Dermed fordufter alt trylle hopla. Alle elever kan forklare, at det er ioner, der flytter sig på filter papiret – fra A til B.

Jeg er overbygningslærer på en skole med 710 elever, 40% tosprogede og 6 elite sportsklasser. I naturfag har vi underpræsteret i årevis, men med en målrettet indsats med fokus på de sproglige registre i naturfag er vi på vej – mod stjernerne, af en lang, lang snoet vej.

Til sommer skal jeg – sammen med min dygtige makker – have fire 9.klasser til naturfagsprøven. Det er de første elever, som er blevet undervist efter de nye mål, nye portaler og ikke mindst den nye prøveform. Fokus for vores undervisning er, at vi gennem sproget har styrket elevernes læring.

Den enkelte naturfagslærer må spørge sig selv – kender jeg mit fags tekster og kendetegn? Den enkelte faglærers opgave er (også) at lære sine elever det faglige sprog, teksttyper og læsefærdigheder – som hører til faget. Helt ærligt, så er det jo på sin plads. Multimodaletekster, nominaliseringer, klassifikationer og det sproglige kontinuum i naturfag – det skal jeg nok SELV lære mine elever.

Få inspiration https://www.emu.dk/modul/sproglig-udvikling-vejledning

I min undervisning bliver fagligheden styrket gennem fokus på sproget. Ikke alle mine elever jubler over naturfag, men sproget og teksterne er ikke dræbende. Eleverne har de rette kompetencer til at bruge det naturfaglige sprog – både når de skal læse og kommunikere. Så det op til den enkelte elev at vælge naturfag til eller fra … 

Husk når eleverne træder over dørtærsklen til naturfagslokalet, bliver nogle tosprogede, mens andre bliver tresproget.

Powered by Labrador CMS