Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Hvornår blev du dygtig?
Skoleåret går på hæld for elever i folkeskolen og på gymnasiet. De sidste prøver og eksamener er snart over. Og hvad så? Står vores unge tilbage reduceret til et tal? Kan det tal bruges til deres fremtidsdrømme? Eller brister fremtidsdrømmene inden fremtiden er begyndt?
Flickr/ zammyzoom
Når juni bliver til en talmåned
I år er vores juni reduceret til en måned, hvor karakter ofte bliver omdrejningspunktet. Jeg har fire afgangsklasser. Min mand har en, men i tre forskellige discipliner. Midterste barnet afslutter 9.klasse og ældste barnet afslutter 1.g på gymnasiet. Vi er dog så heldige, at yngste barnet slap for stopprøve i 0.klasse!
Hvorfor tillægger vi – både som forældre og lærere - karaktererne, så stor en betydning? Jeg tillægger dem værdi, fordi jeg ved, hvad samfundet kræver. Hvis man har fremtidsdrømme om en specifik uddannelse, så er det karaktererne, der bliver det afgørende.
Ændring i uddannelsessystemet
Jeg er en matematisk studentereksamen for 1993. Hvis jeg skulle bruge den i dag, blev det nok ikke til meget. Kravene til læreruddannelsen er ændret, og jeg kunne ikke blive lærer i dag. Det kunne min mand – for den sags skyld heller ikke.
Kan man sikre sig dygtige lærer, fordi de har en god studentereksamen? Nej. Måske kan man sikre sig at bund niveauet ikke er for lavt. Men kan man ikke tabe folk, som vil blive glimrende lærere?
Bohrs undulater
Da jeg var til fysikeksamen i 2.g var emnet Bohrs undulater. Jeg fortalte livligt om undulater – deres foder, levesteder, tilpasning, farver, unger osv. Jeg blev dog brat stoppet af min lærer, som lige måtte indskyde at det hed Bohrs postulater og ikke undulater. Ikke godt, ikke nogen god eksamen.
Var jeg god til fysik i 2.g – NEJ. Går det ok i dag –JA.
Hvornår blev jeg dygtig til at gå i skole?
Det gjorde jeg først på seminariet for ti år siden. Her kunne jeg se en mening med det, jeg læste og skulle til eksamen i.
Den mulighed har de unge bare ikke i dag. De skal være dygtige allerede i folkeskolen og på gymnasiet. Tænk engang på din egen skoletid? Hvornår blev du dygtig?
Karakter
12-tals eleverne er i fokus i medierne. Tænk at være SÅ allround dygtig allerede i folkeskolen at de fleste af ens karakter er 12. Er det godt eller skidt? Er det på bekostning af sport, venner eller noget tredje?
Jeg har selv praktiseret at bruge det meste af skalaen – i min tid i folkeskolen, på college, på universitetet og på seminariet. Tænker at man kunne forske lidt i socialarv, for det ser ud til at mit afkom også bruger hele skalaen.