Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Når eleverne er bedre kørende end læreren – i hjemmeskolen

Dyb respekt og stolthed over vores elever på 9.årgang. Deres arbejdsindsats, tilegnelse af viden og iver til stadig at lære på trods af COVID-19, hjemmeskole og aflyste eksamener imponerer mig dagligt. De er seje, tålmodige, omstillingsparate men også klar til at komme tilbage til virkeligheden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores fire 9.klasser duperer mig dag efter dag i denne tid. I morges kl. 8.10 møder 27 elever ind på teams. Efter det obligatoriske godmorgen er der gennemgang af denne uges opgave. De lytter, melder ind i fælles snak, og så går de i gang med opgaven. Jeg bliver hængende på Teams, og de ringer mig ind i deres grupper i løbet af de næste to timer, når der er brug for hjælp.

Skriftlige opgaver om naturfaglige emner

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Fra uge seks har vi arbejdet med et emne pr. uge, som eleverne skal skrive en multimodaltekst til. Teksten skal gerne indeholde en undersøgelse. Alle ugens timer bruges på disse opgaver og lærerene står til rådighed som vejledere.

Emnerne til opgaverne har været plast, by-og befolkningsudvikling og pandemier. I næste uge kaster vi os over bæredygtighed.

Eleverne undersøger, læser, ser videoklip, læser gamle notater. Bagefter skriver de tekster, hvor jeg bare kan sidde og tænke wauw. De er dygtige og reflekterende i deres tekster. Når (næsten) alle har afleveret fredag kl. 12 – så læser og giver vi feedback på opgaverne. 

God naturfagsundervisning?

Både ja og nej! Efter omstændighederne ja – i min optik. Vi mangler en smule radioaktivitet og genetik, så er vi færdige med pensum. De to emner har et vist niveau, og vi gemmer dem, til vi er tilbage i faglokalerne.

Så ideen med tekster, hvor vi har et emne pr. uge fungerer for både elever og lærer lige nu. Som slangen sagde ”man må lære at sno sig”.

Jeg spurgte en af klasserne til denne form for undervisning og opgaveskrivning. Her er lidt af deres tilbagemeldinger 

  • ” vi går tilbage til noget vi har lært og bygger mere viden på”
  • ”emnet om pandemier – fedt fordi det er vores hverdag, og vi kan være med til en debat om emnet”
  • ”man lære at strukturer sin tid”
  • "opgaverne er overskuelige og gode til repetition”
  • ”godt at der er sat tekster og videoer ind i forløbet om emnet, og at vi selv må vælge flere tekster”
  • ”synes opgaverne er spændende at arbejde med. Specielt pandemier. Og undervisningsformen er god og ukompliceret.

Jeg kan konkludere, at eleverne på 9. årgang er bedre kørende end deres naturfagslærer. For jeg er træt, modløs og til tider opgivende. Med årgange som denne er der håb for fremtiden.

De unge mennesker er tålmodige, dygtige og frem for alt omstillingsparate. De har fortjent at få deres ungdom tilbage – uden restriktioner og pandemier.

NB: Hvis du vil se opgaveformuleringerne, listen med fagbegreber samt undervisningsmateriale – så skriv en besked eller kommentar – så skal jeg gerne videregive materialet.