Folkeskolens naturfagsrådgiver

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Spark nu døren ind…

Fagfordelingen venter lige om hjørnet. På de næste fagteammøder kan det få stor værdi, at naturfagsgruppen diskuterer en mulig ændring af organiseringen af naturfagslærerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: jdog90 /Flickr.com

Nye mål - nye tider 

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

I 2015 blev vi præsenteret for nye forenklede fællesmål i naturfagene og en ny prøveform. Modtagelserne var vidt forskellige fra lærer til lærer, fra team til team og fra skole til skole. Prøv at tænk tilbage på dine egne tanker? Et var målene – et andet var den nye prøveform.

Dette indlæg tager udgangspunkt i, hvordan undervisningen kan organiseres, så fagligheden og ikke mindst forberedelsestiden sikres.

Efter jeg havde nærlæst målene, læseplaner osv. var jeg slet ikke i tvivl! Hvis vi skulle lykkedes med de nye krav, skulle vores organisering redefineres – og det blev den.

Nye tider - ny organisation 

Siden sommeren 2015 har vi på Sølystskolen haft 12 overbygningsklasser og seks naturfagslærer. Alle er linjefagsuddannet i de naturfag, som de underviser i.

Vi har en horisontalorganisationsstruktur, dvs som udgangspunkt er man på en årgang.

Når jeg planlægger et forløb i biologi, så skal det ikke bruges i én – men i fire klasser på samme klassetrin. Dette gør, at vi får markant mere forberedelsestid til det enkelte forløb.

#Fil 2

Tænk ud af boksen..

Det centrale i dette blogindlæg er IKKE, hvordan vi har organiseret os på Sølystskolen, men at naturfagsteams sætter fokus på organiseringen inden årets fagfordeling.

Stil jer selv forskellige spørgsmål:

1) Hvilke linjefagsuddanet lærer har vi i naturfagsgruppen?

2) Skal vi organisere os horisontalt eller vertikalt?

3) Har vi et ønske om at undervise i mere naturfag og dermed gøre naturfagsteamet mindre?

4) Hvilken organisering passer til vores skole?

Bliv enig om organiseringen. Spark så døren ind til ledelseskontorene og sælge ideen!! (man kan også nøjes med at banke på)

Videndeling om organisering

I min optik ligger der en skjult ressource i den rette organisering af naturfagsgruppen. Hvilken organisering passer lige præcis til DIN skole? Lad os få en debat i gang.

Hvad virker? Hvad virker ikke? Fordele og ulemper? Skriv gerne en kommentar om organiseringen på DIN skole, og lad os blive inspireret af hinananden.

Powered by Labrador CMS