Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Undersøgelses-udfordringen
Mit nytårsforsæt i 4.c er ingen timer uden undersøgelser. Eksperimenter, forsøg, hypoteser, gentagelser, naturvidenskabelig arbejdsmetode, udstyr, grej og en håndfuld spændte, energiske elever. Tilsæt dertil en lærer uden en rygsæk fyldt med erfaringer i natur og teknologis undersøgelsesverden, samt manglen på et faglokale.
Hver torsdag underviser jeg fra 8.10 til 10.10 4.c i natur og teknologi. En ægte faglærer, der ellers ikke ser disse elever. Jeg har haft dem i 1½ år nu. Vi er sammen gået fra den længste ørkenvandring til de skønneste timer.
Vi har i overbygningslærerens øjne brugt alt alt for lang tid på konflikter, manglende hæfter, toiletbesøg osv. Der er ingen tvivl om, at disse elever har gennemgået en kæmpe forvandling, og de blevet klar til at modtage undervisning – takket være en fantastisk dygtig klasselærer. Men jeg har også rykket mig! Indskolings- og mellemtrinsdidaktik er blevet en del af min hverdag – og helt ærligt / Jeg er vild med at være sammen med eleverne i 4.c.
Med ovenstående in mente – så var tiden inde til at fylde timerne med undersøgelser. Dobbeltlektionen bliver brugt således:
Gennemgang af dagens program
- Hvad lærte vi sidste gang?
- Nyt stof – jeg læser højt, forklarer og skriver/ tegner på tavlen
- Nye fagbegreber kommer på vores sprogbarometer
- Eleverne skriver/tegner viden fra tavlen
- PAUSE – ud og få luft à spille bold eller lege
- Undersøgelse
- Hvad skal vi undersøge?
- Hvordan hænger det sammen med det vi har lært i dag?
- Undersøg
- Skriv/tegn resultater i hæftet.
De elever som bliver hurtig færdige – de går over til sprogbarometeret og skriver sætninger med de ord, som vi har til at hænge der. På den måde får jeg tid til at hjælpe dem, som har brug for min støtte og hjælp.
Der er jo ikke noget nyt eller raketfysik i denne timeopskrift. Det vilde for mig er, hvor godt det virker, og at vi får undersøgt i hver uge.
Hvad har vi undersøgt?
Ja det er jo heller ikke raketfysik …
Vi arbejde med emnet ”Affald og energi”.
Undersøgelse uge 2 : Hvordan affaldssorter vi på skolen?
Eleverne havde i deres hæfte udformet et skema, hvor de kunne skrive sted, og hvordan der blev affaldssorteret.
Undersøgelse uge 3 : Elektriske kredsløb – jeg bygget et simpelt kredsløb og eleverne valgte forskellige materialer, som vi kunne sætte ind i kredsløbet. De kunne så afslutningsvis konkludere, at metal kan lede strøm. Det elektriske kredsløb blev tegnet i deres hæfter sammen med de ting, som de havde afprøvet fx appelsinskrald, clips, lineal, blyant, nøgler, hårnåle fra en af pigernes tørklæde mm.
Undersøgelse uge 4 : Hvad er metals egenskaber, og hvor er der magnetiske ting på skolen? Eleverne havde et skema i deres hæfter, og de var rundt på skolen med stangmagneter og fandt magnetiske ting. De konkluderede, at en del af tingene på legepladsen var magnetiske, og så fik vi en lang snak om, hvorfor man bruger metal udenfor.
Undersøgelse uge 5 : Vi skulle have lavet strøm med spoler og stangmagneter – men vores udstyr var ikke tilstrækkeligt. Min fysikkollega forslog, at eleverne byggede elektriske kredsløb på PHET. Jeg var temmelig bekymret for denne opgave, men det fungerede bare perfekt. Jeg vidste på smartboardet, hvordan de skulle komme ind på siden, samt på tavlen stod der en manual. Uge efter kom flere af eleverne og fortalte, at de havde prøvet at bygge de elektriske kredsløb på PHET hjemme. Stor succes
Undersøgelse uge 6 : Med udgangspunkt i Astras forløb om ”varm kakao” byggede eleverne termokopper. De kom med hypoteser til deres materialevalg, og kopperne blev afprøvet.
https://astra.dk/tildinundervisning/varm-kakao
Disse uger har været de bedste natur og teknologi timer – EVER – både for mig og eleverne. Efter vinterferien tager vi fat på programmering og Micro: bit.
Dette indlæg er mest til jer, der som mig er lidt på gyngende grund i dette fag. Gi ‘jer selv en udfordring og se eleverne vokse og lære.
PS: Ikke alt er rosenrødt – hvis du er i tvivl så læs mit indlæg LINK om n/t timer i en af mine andre klasser.
https://www.folkeskolen.dk/1566128/kan-projektbaseret-undervisning-rumme-inklusionen-