Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Undervisningsidé til hjemmeundervisning, fysiskundervisning på skolen og til forskellige alderstrin

Omstillingsparathed, ændringer, nye retningslinjer – det er vores dagligdag. Mange lærere har fra uge 11 online undervisning og fysisk undervisning på de samme dage. I hvert fald de næste to uger, for mon ikke vi skal omstille os igen tirsdag efter påske!? Her kommer en undervisningside, som kan bruges både online og i fysisk undervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selfie bingo med forårsbebudere 

I næste uge skal vi have selfie bingo med forårsbebudere – både på 5. 6. og 9.årgang. Eleverne får en plade med forskellige forårsbebudere, som de skal ud at finde i naturen. Nogle elever skal afsted alene, nogle i små grupper og andre sammen med mig.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

De skal finde erantis, vintergækker, krokus i hvid, orange og lilla, gæslinger på pil, juleroser, solsort samt gråspurv/skovspurv. De prøver at tage billeder med dem selv og forårsbebuderen. Når de er tilbage i klassen eller på skærmen, så ser vi billederne. 

Vi snakker også om forår og hvilke kendetegn, der er for denne årstid. Disse informationer skriver jeg i et fælles mindmap på Mindmeister – som vi udbygger uge for uge. 

Selfie bingo med søens fugle 

Vi har ikke langt til forskellige søer med et rigt fugleliv. I uge 12 kommer opgaven til at omhandle fuglene på søen. De kan tage billeder af fuglene. Jeg er på skolen – og underviser nogle af vores elever, så i den online undervisning kan jeg have udstoppet fugle fra faglokalet med. Så kan vi snakke om søens fugle og deres karakteristika. Disse informationer skrives også på vores fælles mindmap.

To 5. klasser, to 6.klasser og to 9.klasser er online og to 9.klasser er på skolen. Det bliver en kaotisk uge, men jeg omstiller mig endnu engang.

Hvornår har vi fået nok?

Vi – lærere, pædagoger og skoleledelser har nu et år været omstillingsparate, sat i nye arbejdsopgaver og konstant prøvet at opretholde trivsel og faglighed hos vores elever. Der bliver truffet politiske beslutninger, udsendt pressemeddelelser og retningslinjer. Vi parerer ordre (ingen megen civilulydighed dette år) men burde vi ikke snart ytre os mere om denne uholdbare situation med så mange skift, regler uden mening og uholdbare løsninger?  

I mit stille sind kan jeg da godt sidde og tænk – UNDSKYLD ER DER EN VOKSEN TILSTEDE!