Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Undskyld er det dig eller mig, som skal til prøve?
Problemstillinger til den mundtlige naturfagsprøve bliver formuleret i disse dage. Vores rolle skifter fra at være lærer til at blive vejleder. Men hvem formulere problemstillingerne? Hvem har ansvaret for problemstillingen?
Folkeskolens prøve i naturfag i 9.klasse er en obligatorisk mundtlig prøve. For at eleven kan gå til prøve skal han/hun have afleveret en godkendt naturfaglig problemstilling med tilhørende arbejdsspørgsmål fra fysik/kemi, biologi og geografi. Problemstillingen er adgangsbilletten til prøven.
En fest for de engagerede elever
For en stor del af vores elever er arbejdsproces med problemstillingerne en fornøjelse. De brainstormer, skriver mindmaps, tjekker noter, ser dokumentarprogrammer, idegenererer, interviewer eksperter og ikke mindst ved de, hvordan man bruger læreren som vejleder. Store dele af denne proces er de i flow, bortset fra når de lige rammer frustrationsprocessen – som dog kan være relativt lærerig.
Den anden gruppe af elever
I de klasser jeg har sendt til prøve og der, hvor jeg har været censor, er der desværre også en anden gruppe af elever. En gruppe hvor nogle er uengagerede, men der er også elever, som bare ikke kan honorere kravene om at formulere en problemstilling med tilhørende arbejdsspørgsmål.
I prøvevejledningen står der:
”Formulering af naturfaglige problemstillinger og arbejdsspørgsmål
Eleverne modtager således vejledning af læreren/lærerne i forhold til at formulere problemstillinger til prøven. Læreren/lærerne hjælper eleverne ved at stille åbne spørgsmål, der fremmer elevernes refleksion og sikrer, at de føler et ejerskab over for opgaven. ”
Tre grupper af elever (lidt forenklet)
- De engagerede elever – som kan og vil
- De uengagerede elever – som kan, men ikke vil
- De udfordrede elever – som ikke kan, men gerne vil
Så må man jo spørge sig selv, hvor tid og kræfter skal bruges!!!
De engagerede elever kræver ikke meget af min tid, de skal blot vejledes.
De udfordred elever skal stilladiseres i processen. At se disse elever lykkes er for mig en stor glæde. De kæmper og arbejder hårdt. Deres problemstillinger bliver ikke de skarpeste, men de giver eleverne en stor tilfredsstillelse, da de selv har skrevet dem. Ofte er emnerne i problemstillinger fra nærområderne og eleverne har ejerskab for deres arbejde.
Den sidste gruppe – de uengagerede elever, som godt kan men ikke vil/gider er for mig en udfordring. De spilder både min og deres tid. De bruger undervisningstiden på YouTube, sociale medier og weekendens eskapader. De er undervist og stilladseret præcis som de andre grupper af elever. Af den ene eller anden grund er de havnet i denne gruppe, men for at komme til prøven skal de have en adgangsbillet. Det er problemstillingen.
Læreren skal vejlede dem, men er det vores ansvar at eleverne for formuleret og afleveret en problemstilling? Man kan som bekendt trække en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.
Kan vi se os selv i øjnene og sige, at vi ikke har trykket på tasterne for én af de uengagerede elever? Jeg kan ikke!! Kan du?