Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Undskylde – hvad sagde du?

I lørdags var vi til fødselsdag, sammen med en masse veluddannet mennesker - læger, agronomer, hortonomer, jurister osv. Da min venlige bordherre spurgte, hvad jeg arbejdede med – kom svaret prompte. Jeg er folkeskolelærer, og jeg ELSKER mit job. Han fik rødvinen galt i halsen, og jeg kiggede ham dybt i øjnene og gentog mit svar.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ Grace Herbert

Hvorfor skal jeg forsvare mit job?

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Ofte når jeg er ude og folk erfarer, at jeg er folkeskolelærer, oplever jeg at skulle forsvare mit job, mine ferier, og i disse tider er der jo også en afstemning, som folk gerne vil kloge sig på. Hvis man ikke kan kloge sig på andet, så er det jo altid muligt at fortælle en lærer, hvordan det var da man selv gik i skole, og hvordan de ville gøre, hvis de var lærer. Alt efter min sindsstemning lukker jeg ørene eller går i dialog med disse mennesker. Dialogen ender altid med en invitation til, at de gerne må komme med mig på job en dag – der er endnu ikke nogen, som har takket ja til dette enestående tilbud!

Forskelle i vores job som lærer

Jeg erkender, at der en astronomisk forskel på lærerjobbet i den danske folkeskole. Der er kommuner med lokalaftaler, skoler med en økonomi som hænger nogenlunde sammen, skoler med linjefagsuddanet lærer og skoler med et højt fagligt niveau- blandt lærer og elever. Der er også skoler, der ikke har disse faktorer. Undervisningstimetallet svinger også fra lærer til lærer, fra skole til skole og fra kommune til kommune. Elevklientellet er i min optik en af de mest oversete faktorer i vores job. Hvis man arbejder med elever, som er udsatte, socialt dårligt stillet, traumatiseret og den store gruppe, som ikke ser skolen, som et meningsgivende sted – så kommer man på overarbejde, både tidsmæssigt og mentalt.

Tilbage til fødselsdagen

Min bordherre blev alligevel interesseret i mit kærlighedsforhold til lærerjobbet. Jeg fortalt om vores 100 9. klasseelever og deres arbejde med naturfagsprøven. Vores 6.klassers gejst omkring vores projekt med fotosyntesen. Om vores fagteamarbejde med naturfagsudvikling. Men også de opgaver, hvor jeg personligt kommer på overarbejde – både tidsmæssigt og mentalt. Om underretningerne, modtagerbørn med traumer, at blive sendt hjem med stress, om presset fra medierne under OK18 og det testhelvede folkeskolen er underlagt. Pludselig afbrød han mig og sagde: ” Sjældent møder man et menneske med den passion og kærlighed til sit job”. Jeg kunne fortælle ham, at disse mennesker møder jeg dagligt, og at der er mange af os i folkeskolen.

Hjælpen kommer ikke udefra

Jeg ville ønske at forholdene i vores job blev mere ens. At vi alle fik lokalaftaler – eller en ordentlig fællesaftale. Jeg er holdt med at tro på mirakler. Er man på en skole, hvor alle faktorer er utålelige, så må man gøre op med sig selv – vil man kæmpe for forholdene eller finde en anden skole. Jeg ved godt, hvad jeg ville gøre!!