Blog
Fagteam – fokuseret, fagligt – og fedt!
Et flot eksempel på en faglig prioritering.
Jeg er hen over vinteren involveret i en særlig indsats for danskfaget på en større skole på Frederiksberg. Fagteam og ledelse har i fællesskab tilrettelagt et kursus- og inspirationsforløb, der sætter fokus på en fælles indsats for forskellige af fagets områder. Og det er både fokuseret, fagligt og – fedt at være en del af!
Dansklærerne deltager alle i fire kurser på skolen. Nogle er fælles på langs ad afdelingerne, andre er enten kun for den enkelte afdeling eller fælles for to. Alle har deltaget i en hel fælles kursusdag, og resten foregår på fagteammøder, der er placeret enten formiddag eller eftermiddag.
De faglige nøgleord i indsatsen er blandt andet skriftssprogstilegnelse, den røde tråd i skrivearbejdet, arbejdet med nyere teksttyper, mundtlige teksttyper, skriveværksteder og fiktionsskrivning, overblik over hensigter, fremstillingsformer og genrer, responsarbejde, den skriftlige prøve og den røde tråd i fagteamarbejdet.
En meget flot palet med så mange muligheder for både inspiration, refleksion og deling.
En vigtig prioritering
Og hvorfor så denne lange beskrivelse – og næsten skamros af en indsats? Fordi den er særlig – og nødvendig! Fagteamet i dansk skal være det sted, hvor du som lærer sparrer med dine kollegaer om både detaljer, overblik og udsyn i faget. Fagteamet skal være det helt naturlige mødested for skolens lærere i de enkelte fag, og fagteamets indsats skal være faglig, fornyende og præget af fordybelse.
Det kan skolerne vælge at prioritere – eller de kan lade være. Og det er en skam – for at sige det mildt.
På skolen på Frederiksberg har de valgt, og de har scoret! Scoret fagligt engagerede dansklærere, der undersøger, undrer sig, deler og udvikler undervisning. Og dansklærere, der mærker, at det flytter og nytter at se de lange linjer og få ny viden og inspiration – sammen.
Lad det gerne være et eksempel til efterfølgelse ...