Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Sænk ambitionsniveauet omkring hjemmeundervisningen

Efter pressemødet med Mette Frederiksen her til aften er jeg spændt på, hvilken hverdag som møder mig på mandag - for jeg skal både køre virtuel undervisning med mine elever og samtidig hjælpe mine egne børn, som går i 1. og 3. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: pixabay.com

Jeg har prøvet det før – det med både at arbejde hjemmefra og samtidig støtte/vejlede mine egne børn, så godt som jeg kan med deres hjemmeopgaver. Alligevel har jeg nogle forhåbninger om, at vi lærere sænker skuldrene i forhold til arbejdet med skolearbejdet. For hvilke forventninger kan vi tillade os at stille til de yngste elever og deres forældre, når det hele skal gå op i en højere enhed derhjemme?

Da hele landet lukkede ned i marts måned, blev mange familier med små børn presset til det yderste. Der var en forventning om, at man passede sit eget job, samtidig med at ens små børn skulle hjælpes og vejledes. Det er en svær balance – for hvordan kombinerer man begge dele, så hverken ens arbejdsplads eller ens egne børn føler sig tilsidesat?

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Fleksibilitet er kodeordet

Derfor er det vigtigt, at vi drager erfaringer fra sidste gang, hvor vi var mange, der skulle kombinere arbejde med små børn.

Det kan være en ide, at man som lærer ikke med de mindre elever lægger for faste deadlines ned over dagene. De yngste elever kræver en del hjælp, og det er godt for familierne, hvis man har lidt elastik til selv at planlægge og prioritere tid – f.eks. over et par dage. Fleksibilitet er et kodeord for alle i denne tid, hvor vi bliver holdt hjemme i en ramme, hvor normalen arbejdsmæssigt skal op i en dybt unormal tid.

Fleksibiliteten gælder også hos de mellemste og de ældste, hvor udfordringerne kan divergere fra hjem til hjem.

Og så skal jeg huske mig selv og mit eget job. Det er jo nok ikke muligt for mig alene at møde ind til hver eneste lektion online og stå til rådighed med hjælp, når jeg samtidig har en indskolingsramme kørende herhjemme.

Elastik og fleksibilitet er ordene de næste uger, hvor Danmark og skolerne stadig holder næsten lukket. Vi skal finde huller til det hele – samtidig med at vi som familier skal komme helskindet og godt igennem det hele relationsmæssigt.

Hullerne får vi ikke givet! Dem skal vi selv finde – og give til hinanden!