Sponseret blog: Clio

Sponseret blog

Få gang i elevernes arbejdshukommelse

Kender du det? Efter en lektion spørger du dine elever, hvad de har lært, og de svarer, at de ikke kan huske det, eller at de ikke ved det ... I dette blogindlæg kommer vi med gode tips til, hvordan du som lærer kan aktivere elevernes arbejdshukommelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle elever har sværere ved at huske end andre elever, men udfaldet er det samme. Hvis dine elever ikke kan fortælle om det, de har arbejdet med, er der ikke foregået nogen læring. Arbejdshukommelsen skal aktiveres, for at eleverne kan huske det, de lærer. Og hvordan aktiverer du så den?

Sådan kan du aktivere arbejdshukommelsen

Du kan fx aktivere arbejdshukommelsen ved at aktivere deres sprog.

Sponseret blog: Clio

Hos Clio udvikler vi læringsteknologier for at få alle børn til at lære mere. Det kan vi ikke alene, og derfor løfter vi på hatten og inviterer landets klasseværelser, innovativ teknologi og didaktiske hjerner ind i vores arbejde. Vi tror på, at vi sammen kan gøre en forskel for den enkelte elev og ruste nye generationer til fremtiden – og vi lykkes først, når alle børn føler, de kan yde deres bedste.

Få eleverne til at tale om det, de har lavet, og det, de har lært. Gør det ofte efter de aktiviteter, de har været i gang med, og efter tekster, de har læst. Og giv dem mulighed for at holde fast i det, de lærer, gennem billeder.

Ved at inddrage billeder bliver arbejdshukommelsen aktiveret, så den nye viden lagres i langtidshukommelsen. Ord udvikler læring, og billeder holder fast i læringen.

Hvis du både bruger billeder og ord i din undervisning, støtter du altså dine elevers muligheder for at fastholde det, I arbejder med i undervisningen. Og når de kan fastholde det, de lærer, kan de bruge det i andre sammenhænge. På den måde får læringen transferværdi.

Undervisningsmateriale til at styrke arbejdshukommelsen

På Danskfaget kobler vi i høj grad ord og billeder. Vi lader eleverne arbejde med sproget ved at sætte ord på deres forforståelse, samle op på det, de har arbejdet med, lade dem forklare sig i makkerpar, eller ved at de kobler ord og billeder.

Her er nogle eksempler til både 0. klasse, indskoling, mellemtrin og udskoling.

Børnehaveklassen

I børnehaveklassen skal eleverne tale med hinanden om, hvad der sker i historien "Villads fra Valby".

>> Gå til aktiviteten Villads fra Valby

Indskoling

I indskolingen arbejder eleverne i høj grad både mundtligt, skriftligt og billedligt med det, de lærer. Et eksempel kan ses i forløbet "Klog på handlingsbroen" til 1. klasse.

>> Gå til forløbet Klog på handlingsbroen

Et andet eksempel er i aktiviteten "Stil gode spørgsmål", hvor eleverne i samarbejde skal formulere åbne og lukkede spørgsmål.

>> Gå til aktiviteten Stil gode spørgsmål

Mellemtrin

I forløbet på mellemtrinnet, fylder ordarbejdet og kobling af ord og billeder meget før læsningen. Det stilladseres i forløbet om "Skammerens datter".

>> Gå til forløbet Skammerens datter

Lignende ses i aktiviteten til Brødrene Løvehjerte, hvor eleverne skal forestille sig teksten i billeder, finde overraskende ord og spørge ind til hinandens ord, videredigtning og tegninger:

>> Gå til aktiviteten Brødrene Løvehjerte, 1. del

Udskoling

I udskolingen får eleverne skrivetips i videoer og skal tale om, hvordan en tekst kan gøres uhyggelig.

>> Gå til aktiviteten Kortprosa der skræmmer

I forløbet "Online kommunikation" skal eleverne løbende reflektere over deres brug af online kommunikation – både mundtligt og i billeder. Bla. i forløbets aktivitet "Lav en mediedagbog".

>> Gå til forløbet Online kommunikation

God fornøjelse med at få sat skub i arbejdshukommelsen!