Blog
Nudge – styrker skoleengagement i udsatte familier
Indsatser for at fremme skolekompetencer og læsefærdigheder hos de mindste kan forstærkes ved hjælp af nudge. Teknologien er er enkel.
READY4K er en indsats udviklet i Californien, der skal støtte familier med at engagere sig i deres barns sproglige udvikling. Den er rettet mod de yngste børn, der er på vej i børnehaven. Selvom målgruppen er førskolealderen, så har den et interessant element, som kan forstærke forældreengagement særligt i familier som oplever, at det er svært at komme i gang med at træne tale- og læsefærdigheder. Det handler om nudge.
Nudge er hverken straf eller belønning
Nudge kan defineres som et tiltag hvor målgruppen:
- Sikres omfanget af deres handlemuligheder
- Bliver guidet i retning af handlinger, der er bedre for alle
- Bliver guidet væk fra handlinger der er værre for alle
Belønning/straf er ikke et nudge idet begge dele reducerer omfanget af handlemuligheder for målgruppen, men godt kan leve op til de sidste kriterier. Et nudge skal dog leve op til alle tre.
Et eksempel fra Ready4K
Indsatsen fungerer via en app, hvor forældre modtager nudges, der engagerer dem i barnets tidlige sprogudvikling. Det kan være en besked med indhold om grundlæggende viden om sprogudvikling. F.eks. at det støtter barnet at forældre laver særlige lyde, der knytter an til ord. Dette suppleres med vejledning til at træne konkrete lyde og ord.
Nudge overført til tidlige skoleindsatser
En af de problematikker et nudge kan afhjælpe er f.eks. forældres udfordringer med at finde passende litteratur. READ tilbyder bogpakker, hvilket er en måde at komme omkring problemet på. Et Nudge ville være at sende en kort tekst med forslag til litteratur, der matcher barnets alder og kort beskrivelse af temaer. Det kan også supplere en udleveret bogpakke at få et nudge i påskeferien.
Det virker og der er billigt
Teknologien findes allerede, den svarer til den teknologi, der gør det muligt, at vi modtager en besked fra tandlægen om at huske en bestemt tid. READY4K blev gennemført i Californien i et 8 måneders forløb, hvor forældre til førskolebørn modtog tre tekstbeskeder om ugen. Indsatsen styrkede skolekompetencerne hos børnene og kostede 1 dollar pr. barn.