Blog

Nudge – styrker skoleengagement i udsatte familier

Indsatser for at fremme skolekompetencer og læsefærdigheder hos de mindste kan forstærkes ved hjælp af nudge. Teknologien er er enkel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

READY4K er en indsats udviklet i Californien, der skal støtte familier med at engagere sig i deres barns sproglige udvikling. Den er rettet mod de yngste børn, der er på vej i børnehaven. Selvom målgruppen er førskolealderen, så har den et interessant element, som kan forstærke forældreengagement særligt i familier som oplever, at det er svært at komme i gang med at træne tale- og læsefærdigheder. Det handler om nudge.

Nudge er hverken straf eller belønning

Malmstrømsk

På ”Malmstrømsk” kan du læse om mental sundhed og digital trivsel i et skole- og læringsperspektiv. Jeg bestræber mig på at gøre mine tekster så praksisorienteret som muligt. Mit mål er at inspirere til dialog på bloggen, på lærerværelset og til pædagogiske tiltag i klassen. Jeg begyndte mit arbejde som lærer i et skoletilbud for børn med særlige behov. Herfra fik jeg særlig interesse for forholdet mellem mental sundhed og læring. En interesse, som jeg senere arbejdede med i 8 år i Psykiatrifonden og nu som selvstændig. Dertil arbejder jeg med udvikling af undervisningsmateriale i digital dannelse til udskolingen ved Center for Information og Boble Studier, Københavns Universitet. Her står jeg for at udvikle materialer, der inddrager forældre og styrker skolehjemsamarbejdet om digital trivsel og dannelse.

Nudge kan defineres som et tiltag hvor målgruppen:

  1. Sikres omfanget af deres handlemuligheder
  2. Bliver guidet i retning af handlinger, der er bedre for alle
  3. Bliver guidet væk fra handlinger der er værre for alle

Belønning/straf er ikke et nudge idet begge dele reducerer omfanget af handlemuligheder for målgruppen, men godt kan leve op til de sidste kriterier. Et nudge skal dog leve op til alle tre.

Et eksempel fra Ready4K

Indsatsen fungerer via en app, hvor forældre modtager nudges, der engagerer dem i barnets tidlige sprogudvikling. Det kan være en besked med indhold om grundlæggende viden om sprogudvikling. F.eks. at det støtter barnet at forældre laver særlige lyde, der knytter an til ord. Dette suppleres med vejledning til at træne konkrete lyde og ord.

Nudge overført til tidlige skoleindsatser

En af de problematikker et nudge kan afhjælpe er f.eks. forældres udfordringer med at finde passende litteratur. READ tilbyder bogpakker, hvilket er en måde at komme omkring problemet på. Et Nudge ville være at sende en kort tekst med forslag til litteratur, der matcher barnets alder og kort beskrivelse af temaer. Det kan også supplere en udleveret bogpakke at få et nudge i påskeferien.

Det virker og der er billigt

Teknologien findes allerede, den svarer til den teknologi, der gør det muligt, at vi modtager en besked fra tandlægen om at huske en bestemt tid. READY4K blev gennemført i Californien i et 8 måneders forløb, hvor forældre til førskolebørn modtog tre tekstbeskeder om ugen. Indsatsen styrkede skolekompetencerne hos børnene og kostede 1 dollar pr. barn.