Blog

Lyden af venskab – klassisk playliste til undervisningen i mellemtrinet

Planlægger du at arbejde med ’venskab’ i mellemtrinet og vil gerne tilføre musik til undervisningen? Så brug denne playliste og de tilhørende noter. Emnet er denne gang ønsket af Mette Gryhøj Tversted og 4.C fra Dalumskolen i Odense.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som klassisk DJ fra Odense Symfoniorkester tager jeg imod opfordringer til at lave playlister med klassisk musik, der bruges til tværfaglige emner i folkeskolen. Målet er, at lærerne føler sig klædt på til at bruge den klassiske musik som en ekstra vinkel på et givent emne. Der er ingen grænser for hvad der må ønskes. Denne gang er emnet VENSKAB – primært henvendt til mellemtrinet. Musikken er hentet fra YouTube og i flere tilfælde vil det være en ekstra fordel både at kunne afspille lyd og billede.

Playlister fra DJ Class of Eva

Fact: Click to add text

De ’Mulige fokuspunkter’ kan arbejdes med i grupper eller i hele klassen. Tilfør selv hvad du vil arbejde med. Der kan findes masser af information om stykkerne på fx Wikipedia. Ellers skriv til mig i kommentarfeltet. Vidoerne er indlejret i teksten én og én samt den fulde playliste nederst. Det er muligt at vælge kun 1 eller 2 af videoerne, pluk som I har lyst. God fornøjelse!

1. video – GODE VENNER – Koncertpolka for 2 violiner af H.C. Lumbye

https://youtu.be/AxvZP15cTVM

Dette stykke musik kan være lyden af to gode venner – to violinsolister foran det store symfoniorkester. I starten af stykket spiller violinerne to udgaver af den samme melodi, som oveni hinanden nærmest bliver til noget helt tredje.

Efter et stykke tid (1:11) spiller først den ene violin, så den anden. Det er, som de snakker sammen. Den kvindelige solist fortæller en historie (måske lidt trist?), som den mandlige solist svarer opmuntrende på.

De fortsætter med at spille, både oveni hinanden og hver for sig.

Mulige fokuspunkter: Lad eleverne høre musikken. Snak derefter om hvorvidt de også hører ’gode venner’ eller måske noget andet? De to forskellige solister vi hører og deres melodier, har de hver deres karakter/personlighed? Og er der balance i deres venskab? Hjælper de hinanden? Hvilken rolle har orkestret?

2. video – NÅR VENNER SKÆNDES – Stormen fra Antonio Vivaldis De 4 årstider

https://youtu.be/ECZQUg6-TlU

Hvordan lyder det når man bliver rigtig sur og rasende på en ven? Dette korte stykke musik har en violinsolist i midten af et lille kammerorkester. Efter en dramatisk start laver solisten nærmest et udbrud (1:09) som går rasende hurtigt og op og ned af violinen. Orkestret kommer med igen af flere små omgange (se hvordan noderne flyver ned for celloerne på 1:26), men soloviolinen bryder flere gange ind for at pointere!

Mulige fokuspunkter: Hvorfor lyder denne musik sur og rasende? Er det tempoet? Eller de melodier de spiller? Eller noget tredje? Tegn evt. hvordan denne musik ser ud som en tegning. Læg mærke til hvilken rolle orkestret spiller: Fra ca. 2:10 og flere steder spiller grupperne på skift skalaer oppefra og ned på instrumenterne. Som om de siger: ”Det har du også ret i – eller – Hvad sagde jeg?!” Hvad skal andre gøre når venner bliver uvenner?

3. video – ENSOMHED – Spiegel im Spiegel af Arvo Pärt (udtales Pært)

https://youtu.be/hV4LlCtvgwE

Et meget enkelt, meditativt og smukt stykke musik for violin og klaver. Stykket varer næsten 10 minutter og har kun meget lidt variation. Klaveret spiller treklange i brudte enkelttoner, nogle gange en enkelt meget dyb eller høj tone. Violinen spiller lange, lange toner henover.

Personligt synes jeg dette værk er usædvanligt smukt, en smule trist og melankolsk. Man kan godt blive lidt rastløs de første minutter stykket spiller, fordi der sker så LIDT! Prøv at få eleverne med på denne langsomhed. Evt. kan de lukke øjnene eller lægge sig ned. Hvis du beslutter at afbryde stykket inden det er helt færdig, så skru det langsomt ned i stedet for bare at trykke stop.

Mulige fokuspunkter: Sæt ord på hvordan det er at være ensom og mangle en ven? Lyder denne musik ensom? Hvorfor/hvorfor ikke? Er det at være ensom og det at være alene det samme? Kan det være OK at være alene nogle gange? Er det måske endda OK at være trist nogle gange? Klaveret og violinen spiller meget forskelligt i dette stykke musik? Kan det tegnes?

4. video – NÅR MAN HAR DET SJOVT SAMMEN – Humlebiens flugt (for messingkvintet) af Nicolai Rimsky-Korsakov

https://youtu.be/xZO5KTJTwhE

Dette stykke musik findes i alle mulige udgaver, soloklaver, stort symfoniorkester, tværfløjte etc. Jeg har valgt denne udgave for messingkvartet fordi jeg synes de ser ud til at have det rigtig sjovt sammen – som gode venner. Se fx til den skøre trompetist på 1:36.

Mulige fokuspunkter: Hvornår har du det sjovt med dine venner? Hvorfor tror du de her musikere har det sjovt? Hvorfor tror I at det er nemmere for trompetisterne at spille de hurtige toner end fx ham, der spiller trækbasun? (Kig fx på det fysiske i det – trompetspillerne bruger fingrene til at skifte toner, basunisten skal bruge hele armen!)

Jeg håber I kan bruge denne playliste. Skriv meget gerne med kommentarer, erfaringer eller nye forslag i kommentarfeltet eller på evmr@odense.dk

https://www.youtube.com/playlist?list=PLFIXLEdBP2HfNiK6pbbJO2GWkU0LF9nA8

Kærlig hilsen DJ Class of Eva