Blog
Musikken, gøglerne,optimisterne og politiet
Flere faggrupper kan arbejde sammen med viden, humor og god energi! Eleverne får større mulighed for at opleve f. eks. historisk børnelitteratur i en forståelse, der giver dem lyst til at lære mere!
Musikken, gøglerne, optimisterne og politiet.
Det var fredag og det havde været en lang tæt arbejdsuge. Jeg skulle arbejde et par timer mere for at samle lidt løse ender og gøre næste uge overskuelig, men var for fyldt i hovedet til at gå i gang lige da jeg kom hjem. Heldigvis gik jeg en tur ind ad Nørrebrogade.
Jeg kunne høre musikken på afstand, folk foran mig stoppede op og lyttede, imod os kom en demonstration. To motorcykelbetjente skabte plads til unge på meget høje væltepetere I front, efter dem farverige folk med lommerne fulde af små bolsjer som de uddelte sammen med kort og oplysende foldere, dernæst sympatiserende med opmuntrende tilråb, og bagest et par mandskabsvogne med politi, smilende og tilbagelænet, alle love blev overholdt.
Det var helt tydeligt en gruppe mennesker, der havde taget en beslutning om at noget skulle ændres og de ville gøre det sammen. De ville gøre det med humor, musik, optræden og inviterede til efterfølgende fordybelse og engagement.
Helt så synligt udfoldede jeg mig ikke, men i samarbejde med det lokale Folkebibliotek engagerede jeg Anna Karlskov Skyggebjerg til at præsentere sin bog ”Den historiske roman for børn”. Skolebibliotekarer, folkebibliotekarer og lærere blev inviteret til cafémøde. Èn af de romaner der blev formidlet var Lars-Henrik Olsens ”Sagaen om Svend Pindehugger”. Det blev en eftermiddag der satte spor og gav inspiration til en gruppe af mine kolleger.
I 6.klasse var der også musik, gøglere, optimister og venlige politibetjente i gang da Lars-Henrik Olsens bog ”Sagaen om Svend Pindehugger” skulle formidles. I vores arbejde gælder det hele tiden om at give hinanden ny energi, børn som voksne. Jeg arbejder på en skole hvor rigtig mange af børnene i klasserne er udfordret sprogligt, socialt og kulturelt i forhold til arbejdet i skolen.
De faglige mål er for vores elever ikke anderledes end for elever for hvem det danske sprog er en selvfølge, de skal bare arbejde meget og mere kreativt for at nå målene.
I dette undervisningssamarbejde om historisk børnelitteratur er vores naturvejleder helt unik. Han har så mange gode idéer og ser så mange muligheder for læring i samarbejde med lærere, pædagoger og andre vejledere.
Jeg håber man på alle skoler kender en naturvejleder, der vil/kan være med. De findes og de har for nylig, på en stor konference, sat fokus på hvad skolereformen kan betyde deres arbejde.
Vi kan være en del af en gruppe mennesker, der kan tage en beslutning om at noget skal markeres eller ændres og vi vil gøre det sammen. Vi vil gøre det med humor, musik, optræden og inviterer til efterfølgende fordybelse, debat og engagement i læring.