Blog

Børn (og voksne) skal forstå gode og dårlige data

Alt for mange unge får delt fotos og tekst om sig selv, som de ikke bryder sig om. Derfor lærer vi dem at være offentlige mennesker og tænke som en dygtig ansvarlig journalist.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Op mod en tredjedel af de unge, vi står overfor i lokalet på den københavnske folkeskole, siger via en anonym quiz har oplevet at få delt noget på nettet, de ikke bryder sig om. En tredjedel. Kun 60% af dem kan sige, at det har de ikke. Nu er det kun 50 elever, der har svaret på vores spørgsmål, men selv om tallet er lavere blandt alle børn (og voksne), er det alt alt for mange.

Vi  møder mange børn alderen 12 – 16 år på folkeskolerne, der ikke ved, hvad det betyder at uploade store dele af sit liv på de sociale medier og hvilke konsekvenser, det kan have senere i livet. Ikke at forældre ikke er i samme båd. De færreste forstår, hvad det vil sige at være et offentligt menneske, som vi jo er på alle de store gængse sociale medier, for det, de kalder 'privatlivs-indstillinger' er tomme ord og burde hedde 'social-kontrol-indstillinger'.

Digitalt Selvforsvar

Pernille Tranberg. Dataetisk rådgiver for virksomheder og myndigheder samt foredragsholder om dataetik og digitalt selvforsvar. Tidligere journalist. Forfatter til bogen DataEtik - den nye konkurrencefordel - gratis pdf-eks her: dataethics.eu/bog samt til værktøjer til datakontrol her: dataethics.eu/selvforsvar. Lærerstandens Brandforsikring sponsorerer hende, så hun kan tage ud og holde gratis foredrag for folkeskolernes ældste klasser. Læs mere her: https://dataethics.eu/en/about/founders/

Vi - Luise Søe og undertegnede - er for tiden ude på københavnske folkeskoler og undervise i dataforståelse og digitalt selvforsvar finansieret af Københavns Kommune via Åben Skole (der er desværre ikke flere gratis). Her lærer vi dem bl.a. at være offentlige mennesker og at de med deres egen 'avis' - dvs social medieplatform - bør tænke og handle som en etisk ansvarlig journalist, der ikke deler noget om andre, som de ikke har fået samtykke til.

I løbet af vores to timer beretter vi om alt lige fra gode data - de positive mange muligheder der er i data - til dårlige data, altså bagsiden af ikke at have styr på sine data. Hvad det kan have af konsekvenser at dele billeder af andre uden samtykke og skrive ting, der kan misforstås, på sociale medier. Vi har også øvelser og diskussioner og lærer dem at tage nogenlunde kontrol over egne data vha brug af browsere, der ikke tracker dem, brug af adblocker og VPN, hvordan de kan kontrollere deres mobilindstillinger og i det hele tage bruge sund skepsis over alt det, der er for godt til at være sandt. Det handler nemlig ikke om at lade være, men om at vi individer skal være mere smarte med data.

Vores undervisning, som ikke er en løftet pegefinger, men en masse konkrete cases og tips, hjælper forhåbentligt de unge med at tilgå nettet uden at ødelægge det for sig selv eller andre. Der er stadig ringe viden om, hvad der sker med data, når vi er på sociale mediet samt hvad demokrati og privatliv er i en datatidsalder og hvorfor begge dele er vigtige.

Du kan finde ud af mere om vores undervisning her og hvis du som skolelærer selv vil på kursus er der gratis tilbud her: dataforståelse.dk