Blog

Det er ikke kun børnelokkere der har andre navne online

Man kan godt lære børn at bruge et andet navn end deres eget og dermed beskytte deres rigtige navn, indtil de forstår hvad det vil sige at være et offentligt menneske.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når jeg fortæller andre om mine 4 forskellige identiteter online, griner folk ofte. Men faktisk er det meget smart - især for børn - at operere med et andet navn end deres eget, indtil de er store nok til at bearbejde deres digitale identitet, så de har de bedste chancer fremadrettet.

På Facebook hedder jeg Pia Thomassen. På Fitbit.com hedder jeg Nanna H. Bach. På Instagram er det min hund, Lilie The Lazy Cocker, der lægger navn til. Jeg bruger kun mit rigtige navn, når jeg er professionel online. Og det er jeg det meste af tiden, på LinkedIn, på Twitter, i debatter, på min og andres hjemmesider. Det betyder, at når man søger på mit navn, kommer der primært det frem, som jeg ønsker andre skal se om mig. Mit digitale CV, som forretningspartnere, chefer,ex-kærester, forsikringsselskaber og alle mulige jo tjekker, er altså relativt pænt og professionelt. Jeg deler ikke ud af private data i mine pseudonymer, for det er kun et niveau af sikkerhed, og jeg er ikke ude på at snyde mennesker - kun algoritmerne. Derfor kender mine mange hundrede venner på Facebook udmærket min rigtige identitet. Børn bør også bruge pseudonymer eller aliasser af beskyttelsesmæssige årsager, og så må man forklare dem, at det aldrig er for at snyde andre mennesker, men for at beskytte deres rigtige navn til senere, når de har brug for et flot digitalt CV.

Før Facebook-æraen brugte langt de fleste pseudonymer; I online spil som 2 Life, The Sims, Minecraft etc. Men Facebook kræver, at vi bruger egne navne, for det er der flere penge i for Facebook - de henter jo data om os ind fra alle mulige andre kilder på nettet for at vide så meget som muligt om os. Og mange andre tjenester efterligner Facebook. Der sker ikke noget ved at bruge et andet navn end sit eget, så længe man ikke udgiver sig for at være en anden eller misbruger en andens navn. Jeg har kun positive oplevelser med at forklare børn og unge denne sondring. Lego.com, der har over 50 mio børn på deres netværk, opfordrer også børn til at bruge pseudonymer og det samme gøre de tyske datamyndigheder.

Digitalt Selvforsvar

Pernille Tranberg. Dataetisk rådgiver for virksomheder og myndigheder samt foredragsholder om dataetik og digitalt selvforsvar. Tidligere journalist. Forfatter til bogen DataEtik - den nye konkurrencefordel - gratis pdf-eks her: dataethics.eu/bog samt til værktøjer til datakontrol her: dataethics.eu/selvforsvar. Lærerstandens Brandforsikring sponsorerer hende, så hun kan tage ud og holde gratis foredrag for folkeskolernes ældste klasser. Læs mere her: https://dataethics.eu/en/about/founders/

Gratis foredrag

Lærerstandens Brandforsikring har i et par år støttet foredrag i folkeskolen om digital identitet og har besluttet at forsætte i skoleåret 2017 til 2018. Jeg tager derfor ud på skoler og holder to-tre timers oplæg for 7., 8. og 9. klasser (og 10. klasser) og der må meget gerne være to-tre årgange, så der samles mindst et par hundrede elever - lærere og forældre er også velkomne.

Her lærer de, hvad det egentlig vil sige at være et offentligt menneske, og hvordan man kan beskytte sin digitale identitet. Det evt at bruge pseudonymer er kun en lille del af beskyttelsen. Børns digitale fodspor er afgørende for deres fremtid. De får indsigt i, hvad det betyder at vi er i begyndelsen af en ny datatidsalder, hvordan virksomheder og stater bruger data på gode måder og på mindre gode måder, hvad kulturforskelle kan betyde, hvad er typisk privat, og hvilke konsekvenser kan det have ikke at have styr på sine data (masser af konkrete eksempler). Hvad er ok at dele, hvad skal man overveje ikke at dele, og hvilke værktøjer kan man bruge uden at nogen lytter eller følger med.

Det handler ikke om at lade være men om at være smart med sine egne data.

Kontakt: Pernille Tranberg, tlf 22 66 99 32 - email: mail@digital-identitet.dk