Blog
Hvem vil ikke være en digital Ninja?
Nye gratis kurser i dataforståelse og digitalt selvforsvar for både elever og især lærere. Center for Undervisning, CFU, udbyder i samarbejde med mig og betalt af LB Forsikring 24 workshops landet over for at træne lærere i at blive digitale Ninjaer
Dataetik, digitalt selvforsvar og ikke mindst digital dannelse er på manges læber i disse tider. Såvel kommuner som staten, fonde og private virksomheder nærmest kappes om at få gjort os alle til digitale Ninja'er. Altså ruste os alle, så vi kan færdes digitalt uden at blive overvåget, uden at vores data bliver misbrugt og i et forsøg på at sikre et datademokrati, hvor det er os selv, der styrer vores digitale liv - ikke staten eller store virksomheder. Så hold øje med de mange Ninja-kurser.
I de seneste tre år har 60 skoler og op mod 15.000 udskolingselever fået minikurser betalt af Lærerstandens Brandforsikring (LB Forsikring) i digitalt selvforsvar, hvor de er blevet rustet med en række værktøjer til at søge og browse privat, undgå tracking, ændre sin lokation og samtale på private chatapps. Reaktionerne har været positive, og derfor har LB Forsikring besluttet af støtte en perlerlække af workshops for skolelære.
Helt generalt vil der i det nye skoleår 2019-2020 vil der være utallige kurser for lærere og elever. Nogle gratis, nogle betalte.
1) Gratis workshop om dataforståelse for skolelærere
I det kommende skoleår støtter LB Forsikring en række 'train-the-trainer' kurser målrettet skolelærere. Kurset er en del af 'Projekt Dataforståelse', der udføres af de seks regioner under Center for Undervisningsmidler, CFU, samt Digital Identitet. Her vil vi sammen ruste 1.200 skolelærere til at blive endnu bedre til at undervise elever i, hvordan data og brugen af data påvirker deres liv, og hvordan unge kan tage bedre kontrol over deres data (=liv).
Gennem en tre-timers workshop indeholdende konkrete øvelser og en lærermanual vil Projekt Dataforståelse blive en del af det forsøg, som Undervisningsministeriet allerede har igangsat, nemlig det treårigt pilotprojekt med 46 skoler i et nyt tværgående fag Teknologiforståelse.
Dataforståelse fokuserer på data, privatliv og datakontrol, så børn skal lære at forstå, hvad data er? Hvem data tilhører, og hvad det kan bruges til? Herunder hvordan man sikrer sig, at ens data forbliver privat og på et sikkert sted. Lærere bør lære at forholde sig kritisk til, hvordan vi alle bliver påvirket til at afgive persondata bl.a. for at kunne indgå i sociale online fællesskaber. Dvs. vi skal kunne forholde os kritisk til, hvem man kan stole på, og hvilke rettigheder, man har som bruger af en tjeneste.
Ønsker du at deltage i en halvdags workshop begyndende september i år, så henvend dig direkte til din CFU-region. Du kan også melde dig til et af de første i København 10.9 fra 14.00 til 17.00.
2) Gratis workshop for elever på københavnske skoler
Københavns Kommune satser på digital dannelse af børn og unge og har sat penge af til en stribe foredrag ude på skolerne målrettet eleverne i 'Digital Dannelse'. Undertegnede samt cand.it Luise Søe står for nogle af dem, nemlig under titlen 'Få styr på din digitale identitet.'
På foredraget kommer vi ind på følgende:
- Hvad vil de sige at være et offentligt menneske, hvornår kan det væres godt med et privatliv, hvad kan det have af konsekvenser ikke at have styr på sine data?
- Hvad er smart at dele og hvad bør du overveje ikke at dele?
- Hvorfor og hvordan skal du tænke på dit digitale omdømme både i forhold til tone og adfærd og ikke mindst mobning og chikane?
- Hvad er forskellen på digital og analog kommunikation, og hvorfor er grænserne forskellige?
- Hvad er digital stalking og hvor nemt er det at finde ud af detaljer om andre?
- Hvad er gode og dårlige cookies - og hvordan blokerer du for dem
- Hvilke andre digitale fodspor sætter du, og hvad kan du ellers gøre for at styre din digitale identitet og få kontrol over dine data?
- Hvilke rettigheder har du med GDPR og hvad kan du helt konkret bruge dem til?
- Hvilke andre it-sikkerhedsmæssige tiltag er vigtige?
- Og hvad med ens mobiltelefons indstillinger?
- Hvorfor du ikke bare kan kopiere andres 'værker'?
- Hvad er data og hvordan bruges det på godt og på ondt?
- Dataetik. Hvad er algoritmer, profilering og prediktion og hvordan kan det bruges på godt og på ondt?
- Din opmærksomhed er mange virksomheders forretningsmodel. Hvordan det?
- Hvad er shitstorme og viralitet - fordele og ulemper?
- Digital detox. Hvordan undgår jeg digitale forstyrrelser og opnår koncentration?
Vær hurtig på tasterne, hvis du vil have et gratis foredrag for din københavnske skole, da der udbydes et begrænset antal. Du skal kunne samle mellem 2-5 udskolingsklasser (5.-9.)
3) Betal dig fra et oplæg på din skole om digital dannelse- og selvforsvar
Luise Søe og Pernille Tranberg er altid klar til at komme ud og undervise i mindst to fortløbende lektioner i dataforståelse og digitalt selvforsvar som beskrevet ovenfor under punkt 2. Vi anbefaler så mange elever som muligt på en gang. Forældre er også meget velkomne. Alle får et lille hæfte med værktøjer med hjem - så længe lager haves. Læs mere her.
Kontakt mail@digital-identet.dk / 22 66 99 32 om priser og muligheder. Eller find os begge på Wire.com (har også en app), som er et rigtigt Ninja-sted at være fremfor fx Facebooks Messenger eller WhatsApp.