Blog
Her står eleverne i arbejdstidsforhandlingerne
Eleverne har et klart budskab til de indflydelsesrige i arbejdstidsforhandlingerne - I år skal man ikke ligefrem forvente høje karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve. Og det er jeres egen skyld. Eleverne har ingen tillid til systemet.
Mistillid og frygt styrer eleverne
Selvom der har været mange misforståelser blandt danske folkeskoleelever, der selvfølgelig ikke følger med i lærerforhandlingerne, har eleverne alligevel et par ønsker til den fremtidige skoles vilkår.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at eleverne siden forhandlingerne i 2013 er blevet gennemtæsket i reformer og statslige initiativer. Disse reformer og initiativer har haft alvorlige følger for de danske folkeskoleelever, der har fået en endnu større mistillid til det system, der har skulle formidle vores ønsker til en god folkeskole.
Af flere omgange er elevernes tillid til systemet blevet misbrugt, hvor flere regeringer bl.a. har fejlvurderet elevernes ønsker til en folkeskole. Derfor kæmper eleverne selvfølgelig for en god skolegang, der snart har udviklet sig til en principiel kamp om overlevelse på grunduddannelsen.
Det handler ikke kun om lærerne
Hvis lærerne ikke vinder kampen for bedre arbejdsvilkår, vil ''gode arbejdsvilkår'' udgå på grund af den politiske elite. Denne ændring vil ramme eleverne, fordi det er eleverne selv, der i fremtiden skal føre et ''velfærdssamfund'' som Danmark videre til de næste generationer - og eleverne gider ikke at skulle præsentere en ''folkeskole'', der repræsenterer en konkurrencestat som presser børnelivet ud af skolelivet.
Lærernes arbejdsvilkår har været drastisk nedstigende i en meget kort årrække, og hvis lærerne i en sådan fart siger jobbet op på grund af et hårdt statsligt pres, er der ingen folkeskole i fremtiden.
Giv eleverne bedre vilkår
I dag sidder der en masse 9.-klasseselever der skal op til en afgangsprøve til sommer. I de sidste fem år er elevernes arbejdsvilkår forringede. Staten kræver høj faglighed til trods for ekstremt dårlige vilkår, og hvis eleverne derfor kommer ud af eksamensdøren til sommer med et dårligt snit, rammer det systemet selv, og det er derfor helt tydeligt, at der vil blive sat spørgsmålstegn ved en ''så dårlig afgangsprøve'', der er resultatet af en formodentlig lockout og frygt.
Eleverne har derfor et klart budskab til de indflydelsesrige i arbejdstidsforhandlingerne:
Red elevernes afgangsprøver - ellers får eleverne skældud for at levere dårlige resultater, som de indflydelsesrige selv er skyld i.
Red folkeskolen.