Blog

Jeg gider ikke tale folkeskolen op, Danske Skoleelever

Svar til Danske Skoleelevers formand, Jakob Bonde Nielsen, der morgenen den 14. september, deltog i TV2 News. Skrevet af Mathias Bach

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 14. september 2017, deltog formanden for Danske Skoleelever, Jakob Bonde Nielsen i TV2 News.

Mathias Bach Frederiksen

Mathias Bach Frederiksen er gymnasieelev og stifter og formand for De Danske Folkeskoleelever - en interesse- og elevorganisation, som har til formål at inddrage alle de danske folkeskoleelever i et fællesskab, og gøre folkeskolen til et godt sted at være - for alle.

Det valgte fokusemne for interviewet var undersøgelser der viste at 6% af folkeskoleeleverne dropper ud inden deres afgangsprøver er overstået. Denne undersøgelse viser sandheden om et grotesk skolesystem, hvor tiltag som understøttende undervisning eller obligatoriske lektiecaféer afgør elevers skolegang.

Jakob Bondes kommentar til denne katastrofale undersøgelse er, at vi i folkeskolen skal være bedre til at tale folkeskolen op og bruge disse ovennævnte tiltag, som er fuldstændigt ligegyldige for en god skolegang.

Danske Skoleelever vil ikke se problemerne med folkeskolen i øjnene: Eleverne stoler ikke på folkeskolen længere. Folkeskolen består ikke.

I takt med at Danske Skoleelever gerne vil have aktive demokratiske borgere ud af folkeskolens afgangsprøver, lukker de nemlig munden på eleverne, og beder dem om at vise tillid til at folkeskolen nok ’’en dag vil blive god’’. Selvmål.

Danske Skoleelevers godt brugte argument for de lange skoledage er, at ’’variationen på de kortere skoledage før reformen også var rigtig dårlig.’’

Som I nok kan se her på denne ene sætning, så ønsker Danske Skoleelever en lang kedelig skoledag fremfor en kort kedelig skoledag. Alt sammen grundet deres blindhed i Undervisningsministeriets støtte til Danske Skoleelever.

Sandheden bag hele denne debat er, at det netop er tiltag som obligatoriske lektiecaféer der sætter de unges sind i kog, og dermed stresser dem. Eleverne vil høres. Vi bliver opdraget med, at man i et demokrati har retten til at blive hørt. Den ret savner vi.