Blog
Stop de positive fortællinger om folkeskolen
Anni Matthiesen (V) skriver i Altinget, at folkeskolens brugere skal stoppe med at fortælle negative fortællinger om folkeskolen. Hvad laver hun på Venstres ordførerliste?
Anni Matthiesen fra Venstre sagde engang således: ''Stop de negative fortællinger om folkeskolen.''
Sætningen kommer fra Altinget, hvor hun i sidste måned debatterede med en håndfuld andre skoledebattører, hvor jeg bl.a. blev inviteret.
På vejen op til et kommunalvalg, hvor der kommer forkastelige og nye lokale historier ud i medierne fra små kommuner i landet, så må Anni Matthiesens citat være hendes synd.
Kommunalvalget er blevet en russisk roulette
Politikernes positive fortællinger om folkeskolen kan ved kommunalvalget nemlig blive deres troværdigheds død.
Deres fortidige udsagn er afgørende i det kommende valg, og politikernes fortidige usandheder (som fx at vi skal stoppe negative skønlitterære fortællinger om folkeskolen), vil blive latterliggjort en for en af folket.
De lokale bliver glemt
Så sent som i går hørte jeg en historie fra Vordingborg Kommune, hvor antallet af vikartimer er steget markant, og en klasse har haft hele fem klasselærere på fem år.
I et interview svarer en Venstre-kandidat på tiltalen af journalisten:
''Nej, det er jo ikke godt.'', mens han har et fjoget smil. Og mine damer og herre: Det er sådan politikerleden opstår.
Grunden til et så stort antal af vikartimer er, at lærerne er langtidssygemeldte - som ovenikøbet også bliver set som værende ulogisk. Også selvom kommunernes overadministration af folkeskolen spiller en afgørende rolle for lærernes arbejdstrivsel. I denne omgang sidder en Venstre-kandidat og griner af de sygemeldte lærere.
Skoleeleverne bliver behandlet som var de skilsmissebørn
Midt i al tumulten med folkeskolens bureaukrati i kommunerne, så står børnene i midten. Skolen er moderen, og kommunen er faderen. De ikke-strukturerede rammer i folkeskolen forvirrer eleverne, og pludselig mister eleverne grebet om folkeskolen.
De mister grebet til fordel for økonomi, bureaukrati og overadministration fra kommunens side. Som om folkeskolens brugere ikke kan tilrettelægge deres undervisning, som passer bedst til den enkelte skole.
Selvom Anni Matthiesen siger, at eleverne bare ''fortæller'' når de oplever en dårlig folkeskole, så må det vel betyde at hendes tillid til folkeskolens brugere ikke er eksisterende?
Hvad laver hun så egentlig på Venstres ordførerliste?