Blog

Engineering-cyklen er pakket

Hej fra natur/teknologi-hjørnet

Ny blogger på posten - jeg glæder mig til at fortælle om naturfagene på læreruddannelsen

Offentliggjort

Cyklen er pakket med udstyr. Jeg har klippet grene i haven, hentet jord og plastpotter i Plantorama og været forbi Bilka for at købe perler. Snart skal jeg ud i en 5. klasse og teste et undervisningsforløb, jeg er med til at udvikle. Det minder til forveksling om dengang, jeg underviste i grundskolen, når der skal samles materialer sammen til natur/teknologi.

Nyt og kendt på én gang

Elzebeth Wøhlk

Jeg arbejder på læreruddannelsen, hvor jeg underviser i natur/teknologi og er en del af naturfagsgruppen. Jeg deltager i og/eller leder også forskellige projekter på naturfagsområdet. Tidligere har jeg undervist i 18 år i folkeskolen, bl.a. i naturfag, jeg har været naturfagskoordinator i en kommune, og så har jeg været specialkonsulent i Astra, hvor jeg især arbejdede med forankring, organisering og netværk på naturfagsområdet.

Ligesom med undervisningen i natur/teknologi på læreruddannelsen, så er det også både nyt og kendt for mig at være blogger her på siden. Før i tiden skrev jeg på Astra-bloggen, og nu har jeg været så heldig at få lov at skrive lidt fra naturfagsområdet på Københavns Professionshøjskole. Jeg underviser pt. i natur/teknologi, og har lige bidraget til at sende et hold dygtige natur/teknologilærere ud til praksis. Tag godt imod dem - de kan bidrage med rigtig meget på skolerne. På KP er jeg også projektleder for et klimaprojekt i samarbejde med Engineer the Future, og jeg deltager i et par andre naturfagsprojekter, som jeg nok skal skrive meget mere om senere.

Ny læreruddannelse

Noget af det, som vi alle er meget optagede af lige nu på alle professionshøjskolerne, er den nye læreruddannelse. Vi er i fuld sving med at skrive nye fagbeskrivelser og finde på nye, velegnede prøveformer - og om ikke ret lang tid går vi i gang med at skrive studieordninger for fagene. Det er super spændende! I den nye læreruddannelse er praktik integreret i fagene, og der er krav om højere og dybere faglighed.

Skriv meget gerne i kommentartråden, hvis du har input til noget, vi bare ikke må glemme i vores snakke om naturfagenes indhold på læreruddannelsen.