Blog

Børn og unge som Anne må ikke fejlagtigt stemples af staten!

Det ubrugelige nationale system, som giver børn og unge ondt i maven - det skal ud af folkets skole!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er lærer med kandidat i Didaktik (Dansk) og underviser i udskolingen. Følgende indlæg er et udtryk for personlige holdninger og meninger.

Af, Hirma Ljeskovica Bektas

Forberedelserne til de nationale test er i gang. Endnu engang har jeg gjort klassen opmærksom på typer af opgaver, tid, og hvordan de skal tage testen. Jeg gør mig allermest umage med at fortælle dem, at disse test ikke kan stå alene, og at de kun kan give et øjebliksbillede. Gentagne gange siger jeg: “Tag det helt roligt”, “Det skal nok gå”, “I skal nok komme igennem det”. Jeg har mest bare lyst til at fortælle dem, at de bliver narret, og at de nationale test er ubrugelige. Det eneste som testen med garanti kan, det er, at skabe usikkerhed og utryghed blandt børn og unge i en tidelig alder.

Hirma Ljeskovica Bektas

Jeg er lærer med en Cand. pæd. Didaktik Dansk og underviser i udskolingen. Min passion ligger stærkt på vidensdeling og udvikling i folkets skole. Vores elever er et produkt af nutidens samfund, som i den grad gør lærergerningen uundværlig!

Uanset hvad jeg siger, så trøster det ikke Anne. Anne har det svært med den testkultur som hastigt kvæler folkeskolen. Hver gang vi skal tage en form for test, så skal Anne have flere ugers mental forberedelsestid. Hun kan slet ikke være i situationen. Hun begynder at græde, svede, være urolig og ekstrem usikker på sig selv. I meget pressede situationer, kan hun gå grædende ud af lokalet, og hun kommer ikke tilbage. Det skaber en vrede og frustration, fordi jeg som underviser ikke kan ændre hendes situation, hendes tænkemåde eller hendes følelser omkring test og prøver. Uanset udfaldet af prøven, så er Anne altid bange for, at det ikke er godt. Godt nok til staten. Ordene “under gennemsnittet” er hendes største frygt, fordi hun netop i 2., 4. og 6.klasse i læsning, lå under klasse-gennemsnittet for elever i Danmark. Anne er én ud af mange danske skoleelever, hvor angst for test og prøver begyndte at vokse, som en knude i maven, allerede i 2.klasse. Anne er én ud af mange danske skoleelever, som gang på gang bliver udsat for en forfærdelig oplevelse, fordi de obligatoriske nationale test igen fremprovokerer “jeg får ondt i maven” følelsen.

Hvis folkets skole skal følge folkeskolens formål §1, skal vi fremme den enkelte elevs alsidige udvikling, og de trættende og ubrugelige nationale test, som ikke kan bruges til andet, end at give børn og unge ondt i maven - de skal ud af folkets skole! Jeg mener, at vi som samfund skal ændre vores “testkultur” i folkeskolen, fordi den i dag med garanti skaber stress og angst.

Anne blev ked af det, også i dag!