Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

De er selv ude om det

I øjeblikket er velfærdsstaten på dagsordenen i min undervisning i samfundsfag i niende klasse. Her gives en anbefaling til et tema om nogle samfundets udsatte, der har brug for hjælp. Hvis de altså fortjener det.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rigtig godt nytår til jer her på bloggen.

Forløbet ”Diabetes i krop og samfund” findes på DR Skole, og tager udgangspunkt i seks cases i form af videoklip på to- tre minutter fra programmet U- Turn med seks helt almindelige danskere, der har det til fælles, at de lider af diabetes 2. En sygdom, der kraftigt påvirker dem og deres familier.

Eleverne skal vælge hvem, der har mest brug for hjælp, hvorfor og hvor hjælpen skal komme fra.

Hver i sær fortæller de medvirkende om deres hverdag med angst, medicin og nedture, og eleverne får et indblik i en hverdag, som efterhånden præger en del hjem i Danmark.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Forud for de seks cases går en kort fagtekst om velfærdsmodeller, og her skal man som lærer være opmærksom på, at et grundlæggende kendskab til hhv. den skandinaviske-, den centraleuropæiske- og den angelsaksiske velfærdsmodel vil et godt grundlag for at forstå teksten. Ellers bliver resten for svært.

Risiko for dybt vand.

I fagteksten nævnes professor Gösta Esping- Andersen bog, ”The Three Worlds of Welfare Capitalism”, hvori Esping- Andersen har udviklet sin egen model for, hvem der har behov for hjælp i et samfund samt hvem der i givet fald skal yde denne hjælp. Modellen suppleres med et indblik i Jørgen Goul Andersens model med principper for velfærd. Denne del er ikke let, og kan evt. springes over, men det er unægtelig spændende stof. Hvis man mener, eleverne kan stå distancen, så bør det prøves. Brug den fornødne tid.

Det var mit klare indtryk, at eleverne fandt de seks cases interessante og virkelighedsnære, hvilket de også er. Jeg bad dem tage noter til hver case, så de havde et bedre vurderingsgrundlag. Det er desuden en fordel, hvis eleverne får lov at vurdere i grupper først, inden man tager hul på en klassediskussion. En kreativ udvidelse af diskussionen kunne være et debatpanel bestående af en repræsentant fra hver gruppe samt en ordstyrer. Her kan man også overveje at inddrage viden om værdipolitik, hvis man har arbejdet med det. Det er uundgåeligt også at tale etik på både pligtetisk og konsekvensetiks niveau. Dilemmaet er kontroversielt og går tæt på fordomme og medmenneskelighed.

Således tog vi fat på 2019.

God arbejdslyst derude.

Powered by Labrador CMS