Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Det er ikke Luther lagkage

Historiker og journalist Bent Blüdnikow gør opmærksom på bagsiden af den megen fokus på historie i tv og på film i øjeblikket. Vi skal være opmærksomme på fiktionalisering af historien.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kunne vi ønske os et bedre scenarie: Der produceres storslåede historiske film og DR har bragt hele danmarkshistorien for åben skræm. Oveni købet med tilhørende undervisningsmateriale på nettet. Vi kan se frem til Gary Oldman i rollen om Churchill i kommende storfilm, og jeg har for kort tid siden omsider fået set ”Dunkirk”. Vi har kort sagt alle muligheder for at bringe historien ind i klassen på en måde, hvor man bliver godt underholdt og dannet på samme tid.

Det er her, vi rammer essensen af Blüdnikows kritik. For når vi har fået armene ned, må vi nødvendigvis forholde os til indhold, målgruppe, afsender, budskaber og ikke mindst personskildringer i de mange film og serier. Vi har før set, hvordan en serie om et berømt slag i danmarkshistorien blev udsat for sønderlemmende kritik og gjorde visse politikere vrede, og så er det ikke sjovt længere.

Den underholdende historie

Spøg til side. Jeg har selv arbejdet med filmen Luther fra 2003 med Joseph Fiennes i rollen som Martin Luther. Jeg holder meget af filmen, men hvis jeg lod den stå som den sandfærdige fortælling om Luther, ville jeg svigte mine elever og min faglighed, for det er den ikke. Det er underholdning, og dens intenderede funktion er historiefortællende underholdning. Ud over at Fiennes rent korporligt og retorisk adskiller sig en hel del fra virkelighedens Luther, så har man selvfølgelig tillige været stærkt selektiv med, hvilke historiske personer, man lader fortælle historien Reformationen i Tyskland.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Det vil være muligt at finde fejl og mangler i vel nok samtlige historiske film og serier. Blüdnikow hævder, at mange historiske kilder i virkeligheden fortæller tilstrækkelig historie til, at man ikke behøver at ændre dem. Det kommer nok meget an på kilderne.

Ikke desto mindre, så må vi ikke glemme at sætte evt. film og serier i rette kontekst. Medierne har magt, den almene kildekritik er momentalt fraværende, og Blüdnikow kan have ret i, at man til tider oplever en ret skødesløs tilgang til kilderne. Derfor har vi et vigtigt arbejde som historielærere. Igen.

https://www.b.dk/kultur/vi-har-en-forbandet-pligt-til-at-raabe-op-hver-gang-film-misbruger-historien