Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Er virkeligheden til evig diskussion i undervisningen?

Ugens blog er en kommentar til artikel bragt den 7. marts om lærernes faglighed og elevernes arbejde i samfundsfag. Særligt et synspunkt faldt i øjnene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På sådan en blæsende, regnfuld aften i marts er det passende at sætte sig godt til rette med en blog eller to foran sig. Gerne med en kop kaffe, hvis man ellers kan sove bagefter.

I ovennævnte artikel plæderer skoleforsker Hans Dorf for, at det primært skal være lærernes faglig, der skal være styrende for indholdet i samfundsfagsundervisningen. Dette lyder umiddelbart meget indlysende, men understegningen er nok så væsentlig, når man blandt andet tager følgende citat i betragtning:

Deskriptiv, faktuel viden er basis for at eleverne kan gå i gang med at organisere, perspektivere, vurdere og reflektere sig frem til nye kundskaber. Læreren skal forlange at eleverne lærer fakta og at de accepterer at noget er fakta".

Citatet skal se i lyset af, at mange elever vil diskutere konspirationsteorier, som noget, der er lige så rigtigt, som virkeligheden.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Nej, jorden er ikke flad. Sådan er det!

Man kunne vælge at lade sig blive gråhåret, og langhåret, og kalde denne drejning for en gang senmodernistisk relativitetspladder i en tid, hvor alt er til diskussion, men det vil være for let bare at afvise elevernes relativistiske syn på den virkelighed, de befinder sig i. Dermed risikerer man selv at fremstå virkelighedsfjern.

Selvom det kan være svært at tage konspirationsteorier alvorlige, er de en del af børn og unges virkelighed, og som lærere har vi en højaktuel opgave, som i høj grad skal tages alvorlig. Børn og unge har brug for voksne, der kan sige: ”Sådan var det, og det var det, der skete, og det har medført at…”. Heri ligger Dorfs accept af fakta.

Jeg er begejstret for den kildeorienterede tilgang i samfundsfag og historie, men den stiller til stadighed store krav til den bagvedliggende viden, der kræves for at kunne behandle kilderne kritisk og virkelighedsnært. Hans Dorf rammer plet. Læs artiklen herunder.

https://www.folkeskolen.dk/654695/skoleforsker-laereren-skal-bestemme-og-eleverne-maa-gerne-dumme-sig