Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Flere gratis undervisningsforløb

Det kan synes en smule uoverskueligt at finde ud af, hvor man finder gratis undervisningstilbud. Som supplement til artikel fra i dag kommer her et par bud mere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dette indlæg minder jeg om nolge gratis undervisningsforløb, som helt eller delvist er blevet præsenteret her på bloggen eller som anmeldelser.

Vi kender det dog nok alle sammen: Tiden går og man glemmer, hvor man lige fandt eller hørte om noget materiale, der faktisk fungere rigtig godt. Personligt gemmer jeg de forskellige links på min læringsplatform under de forløb, hvor jeg anvender dem. Så behøver jeg ikke at lede. De ligger lige for hånden.

Historieforløbet ”Farlig seksualitet” fra Rigsarkivet er for nyligt anmeldt her på Folkeskolen, men søger man videre inde på Rigsarkivets undervisningsdel, finder man yderligere seks Tikitoki- tidslinjer med temaer om bl. a. 9. april, 1940 eller den danske slavehandel. Alle tidslinjer indeholder kilder og opgaver, og ydermere finder man opgaver til arbejde med forskellige tilgange til kildekritik inde på hjemmesiden. Der er ret meget, og det er grundigt. Om man er tilhænger af Tikitoki eller ej må være en smags sag. Jeg synes, Rigsarkivet har fundet en passende simplicitet i forløbene, om end niveaudifferentiering er vanskeligt i flere kilder. Det er også positivt om motiverende for eleverne, at de selv kan lave produkter, der er lige så flotte, som dem de finder. Der er ganske enkelt inspiration at hente.

Deadline Syren og Athen på tværs af fag

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

I den samfundsfaglige ende finder vi de gratis forløb fra Red Barnet, hvor ”Deadline Syrien” blev både omtalt og et års tid siden. Her skal du afsætte noget tid til research, for her er mange forløb, og de er så absolut brugbare. Alene ”Deadline Syrien” og ”Deadline Athen” er oplagt til både samfundsfag og dansk, fordi der lægges vægt på artikelskrivning i forbindelse med forløbet.

Det er dog ikke kun udskolingen, der tilgodeses hos Red Barnet. Også indskoling og mellemtrin kan finde materialer på siden, men jeg har ikke yderlige kendskab til materialerne. Der ser ud til at være lige så meget som til udskolingen.

Endnu et slag skal slås for forløbet ”Stærke fællesskaber” om radikalisering og ekstremisme. Det er let tilgængeligt, gennemarbejdet og indebærer minimal forberedelse for samfundsfagslæreren. Det fungerer.

Husk også at tjekke efter, om det forløb du bruger har nogle fortrykte hæfter i pdf- format. Det ses fra tid til anden.

God arbejdslyst derude, og hvis du ligger inde med kendskab til gode, gratis undervisningssites, så del det gerne i det faglige netværk. Også gerne for kristendomskundskab. Ofte er der mulighed for tværfagligt arbejde.

https://www.sa.dk/da/undervisningstilbud/grundskolen/

https://redbarnet.dk/skole/

https://xn--strkefllesskaber-vobe.dk/