Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Kulturteknikker kan være anvendt i alle fag

Det er værd at bemærke, at de kulturteknikker, der anføres i opgivelserne til en evt. prøve kan være tillært i andre fag end prøvefaget.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Prøvetiden står for døren, og i løbet af et par uger vil vi vide, om vi skal føre vores klasser op i et kulturfag. Her på sitet har vi tidligere ytret vores misbilligelse af ændrede prøvebekendtgørelser tidligere på skoleåret, og siden den nye bekendtgørelse er en realitet, vil jeg her gøre opmærksom på en lille detalje om kulturteknikker, jeg blev opmærksom på fra Janne Skovbjerg i en anden tråd.

I prøvebekendtgørelsen står der følgende om kulturteknikker:

”Opgivelserne skal omfatte angivelse af minimum fire kulturteknikker (redskaber til erkendelse og formidling) – heraf mindst én it-baseret – som eleverne har anvendt i undervisningen”.

(Prøvevejledning for historie, samfundsfag og kristendom, januar, 2018, s. 12)

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Særligt det sidste er interessant. De anvendte kulturteknikker begrænser sig nemlig ikke til det enkelte fag, men kan være tillært i andre fag, altså i undervisningen generelt, hvilket også giver god mening. Bare fordi man har lært at bruge Thinglink fra Skoletube i dansk, betyder det jo ikke, at man ikke må anvende det i kristendom. Et hvert værktøj kan heldigvis anvendes i flere forskellige kontekster.

På min skole oparbejder eleverne i udskolingen deres såkaldte ”Digitale penalhus”, som er en række kompetencer i brug af it- redskaber, som de kan anvende tværfagligt.

Bemærk i øvrigt, at både analoge og digitale kulturteknikker skal være repræsenteret i opgivelserne.

Jeg vælger at nævne det her, da jeg ikke selv var opmærksom på denne detalje, og tænkte, at den kunne falde i god jord derude. Det vil formentligt udvide palletten af kulturteknikker for de fleste. Det vil også glæde elever, som måske har tænkt nærmere over det.