Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Projektopgaven- fordybelse søges

I den forgange uge har vi gennemført projektopgave i ottende klasse. Vi så endnu engang, at mange elever har svært ved opgaven, men det skyldes ikke kun selve opgavens kompleksitet. Fordybelsen udebliver.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På min arbejdsplads vælger vi at lave årlig projektopgave på alle tre udskolingstrin . Det er en del af vores udskolingsprofil, at eleverne lærer denne arbejdsform, der ikke kun er højt vægtet på skolen, men i hele kommunen.

Vi bruger samtidig vores projektopgave til at forberede eleverne på nogle af de prøver, de kan møde til foråret. De skal lære, hvordan man arbejder problemorienteret, kildekritisk og hvordan et produkt tænkes konstruktivt ind i sammenhængen.

Vores overordnede tema var FN’s Verdensmål nr. 11 og 12.

Igen i år oplevede vi, hvordan mange elever sætter sig ned og bruger første dag i projektugen på at hente viden. ”Hente viden” indebærer ofte et par timers surfen rundt på nettet, hvorefter man ved tilstrækkeligt om verdensmål, bæredygtighed, nationale og regionale forskelle og forudsætninger, og er klar til at formulere en problemstilling. Det er forholdsvist meget på meget kort tid. Resultatet er desværre også slående i sidste ende.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Ting tager tid

Det skal retfærdigvis pointeres, at nogle elever også klarer projektopgaven fremragende, men det er langt fra alle. Ikke nok. Vi oplever, hvordan opgavetilgangen er tankevækkende overfladisk. Når det er sagt, er vi også fuldt bevidste om, at det er en stor og svær opgave, hvis berettigelse i folkeskolen, der er i forvejen er mange meninger om.

I januar skal vores niende klasse i gang med deres projektopgave, og forventningerne er sat højt fra eleverne side. Det er tydeligt. Vores opgave bliver at gøre vores yderste for at skabe en forståelse for, at viden ikke kommer til veje på et par timer. En søgning på Google eller Wikipedia er langt fra nok. Vi skal lære vores elever, at ting tager tid. Nogle ting tager lang tid.

Det snart juleferie og bloggen holder julelukket. I januar sættes yderligere fokus på projektopgaven.

Rigtig glædelig jul derude.