Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Tag klassen med i retten på Youtube.

Danmarks Domstole en produceret en række videoer, der tager eleverne helt tæt på det danske retssystem. Hermed ide givet videre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det skal indledningsvist slås fast, at der ikke er tale om spritnye videoer. Produktionen ligger 1- 4 år tilbage. Personligt var jeg dog ikke klar over, at videoerne overhovedet fandtes, og derfor tænker jeg, at det også kan være tilfældet for nogle af jer derude.

Videoerne er velproducerede, og har en længde fra et par minutter op til 22 minutter for den længste film. De fleste ligger i omegnen af to minutter, hvorved de bliver konkrete uden at blive overfladiske. Retssystemet forskellige instanser og aktører forklares både på individuelt niveau og i de kontekster, hvori de optræder i retslig sammenhæng.

Elever kan se, hvad der sker, når man indkaldes som vidne, offer eller tiltalt. De kan lære, hvad en forsvarer eller anklager laver samt forskellige eksempler på grundlag, retten kan dømme ud fra.

I min egen ottende klasse var der indledningsvis stor skuffelse over indretningen af et tilfældigt byretslokale. Hvor var de store bannere, de mørke, udskårne møbler eller de højtråbende anklagere og dommere med ørnenæser, der kun kan sige: ”Ladies and Gentlemen of the Jury. Have You reached the verdict”? Sagt på en anden måde: Der er langt fra de amerikanske film til de danske byretter, der med deres turkise Syver- stole, væg-til- væg- tæpper og pænt indrammede Cobra-litografier kan forekomme kedelige i sammenligning.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Dommen falder

Når skuffelsen så havde lagt sig, var de meget optaget af måden, tingene foregik på i retten, og de var først og fremmest overrasket over den grad af humanisme, man oplever i langt de fleste tilfælde. Alvoren er dog ikke til at tage fejl. Her skal Danmarks Domstole have ros for at formidle sit virke på en saglig og seriøs måde, der fanger de store elever. Filmenes forskellige roller indtages af både skuespillere og retspersonale, der fortæller om deres funktion og arbejde.

Man lægger ud med en film om retssystemets historie, og herefter går man ned i de enkelte aspekter af et retssystem. Undervejs finder man også en film om et gadeoverfald, der produktionsmæssigt måske ikke ligefrem er underholdende, men dog giver et realistisk billede af et konkret retsforløb om en voldssag. Inden filmens slutning skal eleverne give et bud på en dom, hvilket de typisk vil gå højt op i. Selvfølgelig bør de undervejs tage noter om sagens forløb og bevisførelse, således at de kan argumentere for deres domsfældelse.

Thi kendes for ret. Forløbet er godkendt og kan anbefales til brug i folkeskolens ældste klasser. God fornøjelse.

Danmarks Domstole på Youtube