Blog

Trumps tweets: faglige begreber i digital dannelse

Trumps tweets er oplagt til introduktion af faglige begreber, der styrker børns og unges digitale kompetencer

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

2. januar 2018 twitter Trump: North Korean Leader Kim Jong Un just stated that the “Nuclear Button is on his desk at all times.” Will someone from his depleted and food starved regime please inform him that I too have a Nuclear Button, but it is a much bigger & more powerful one than his, and my Button works!

Denne komprimerede sekvens er et eksempel på forandringer i digitale mediers betydning i international politik og verden i almindelighed. Forandringer, der stiller krav til børn og unges digitale kompetencer.

Malmstrømsk

På ”Malmstrømsk” kan du læse om mental sundhed og digital trivsel i et skole- og læringsperspektiv. Jeg bestræber mig på at gøre mine tekster så praksisorienteret som muligt. Mit mål er at inspirere til dialog på bloggen, på lærerværelset og til pædagogiske tiltag i klassen. Jeg begyndte mit arbejde som lærer i et skoletilbud for børn med særlige behov. Herfra fik jeg særlig interesse for forholdet mellem mental sundhed og læring. En interesse, som jeg senere arbejdede med i 8 år i Psykiatrifonden og nu som selvstændig. Dertil arbejder jeg med udvikling af undervisningsmateriale i digital dannelse til udskolingen ved Center for Information og Boble Studier, Københavns Universitet. Her står jeg for at udvikle materialer, der inddrager forældre og styrker skolehjemsamarbejdet om digital trivsel og dannelse.

Unges kompetencer til at håndtere simple men samtidig komplekse informationer

Trumps Tweet er en simpel information om, at han har magt til at sende atommissiler mod Korea. Umiddelbart et enkelt udsagn, der enten er sandt eller falsk. Det komplekse opstår i, at hans tweet formulerer det faktuelle som en potentiel trussel, der når ud til hele verden. Børn og unge vil ofte vurdere disse udsagn som enten sande eller falske. Med de digitale mediers nye betydning er det nødvendigt at anvende nye kategorier for politikeres udsagn. Med udgangspunkt i ovenstående tweet:

Løgn er et bevidst falsk udsagn. Trump lyver hvis han ikke råder over atommissiler eller ikke kan affyre dem.

Forvanskede udsagn kan handle indramning af givent tema. Trump forvansker muligvis sine udsagn med det formål at gøre spørgsmålet om Nord Korea, til et spørgsmål om størrelsen på atomarsenalet.

Han har muligvis påvirket Paven, der i slutningen af januar sagde, at han frygter en atomkrig. Paven har muligvis også interesse i at aflede vores opmærksomhed fra en ubehagelig sag om en katolsk præsts misbrug af børn. Og så ruller atomtruslen frem igen.

Digitale kompetencer er således en tværfaglig disciplin. Mere om det i næste uge.