Blog
Trumps tweets: faglige begreber i digital dannelse
Trumps tweets er oplagt til introduktion af faglige begreber, der styrker børns og unges digitale kompetencer
2. januar 2018 twitter Trump: North Korean Leader Kim Jong Un just stated that the “Nuclear Button is on his desk at all times.” Will someone from his depleted and food starved regime please inform him that I too have a Nuclear Button, but it is a much bigger & more powerful one than his, and my Button works!
Denne komprimerede sekvens er et eksempel på forandringer i digitale mediers betydning i international politik og verden i almindelighed. Forandringer, der stiller krav til børn og unges digitale kompetencer.
Unges kompetencer til at håndtere simple men samtidig komplekse informationer
Trumps Tweet er en simpel information om, at han har magt til at sende atommissiler mod Korea. Umiddelbart et enkelt udsagn, der enten er sandt eller falsk. Det komplekse opstår i, at hans tweet formulerer det faktuelle som en potentiel trussel, der når ud til hele verden. Børn og unge vil ofte vurdere disse udsagn som enten sande eller falske. Med de digitale mediers nye betydning er det nødvendigt at anvende nye kategorier for politikeres udsagn. Med udgangspunkt i ovenstående tweet:
Løgn er et bevidst falsk udsagn. Trump lyver hvis han ikke råder over atommissiler eller ikke kan affyre dem.
Forvanskede udsagn kan handle indramning af givent tema. Trump forvansker muligvis sine udsagn med det formål at gøre spørgsmålet om Nord Korea, til et spørgsmål om størrelsen på atomarsenalet.
Han har muligvis påvirket Paven, der i slutningen af januar sagde, at han frygter en atomkrig. Paven har muligvis også interesse i at aflede vores opmærksomhed fra en ubehagelig sag om en katolsk præsts misbrug af børn. Og så ruller atomtruslen frem igen.
Digitale kompetencer er således en tværfaglig disciplin. Mere om det i næste uge.